وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در مباحث جمعیتی شاهد وقوع چند اتفاق هستیم که یکی از آنها این است که به دلیل کاهش زاد و ولد و افزایش طول عمر، جمعیت ایران به سمت پیر شدن می رود.

وزیر بهداشت: ایران به سمت پیرشدن می‌رود

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در مباحث جمعیتی شاهد وقوع چند اتفاق هستیم که یکی از آنها این است که به دلیل کاهش زاد و ولد و افزایش طول عمر، جمعیت ایران به سمت پیر شدن می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید نمکی روز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی سالمند (۹ مهر) افزود: دومین اتفاق در مباحث جمعیتی ایران که با آن مواجه خواهیم بود این است که درآینده جمعیت زنان سالمند  از مردان سالخورده پیشی می گیرد به دلیلی اینکه در کشورهای در حال توسعه با توجه به مراقبت های سلامت ویژه زنان و کودکان به نوعی سلامت مردان مغفول می ماند.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه مردان در جامعه کمتر دنبال چکاپ سلامت خود هستند،  در آینده شاهد افزایش جمعیت زنان سالمند در جامعه خواهیم بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۸.۳ درصد جمعیت کشور، سالمند تلقی می شوند که در آینده نزدیک ا ین رقم به ۱۶ درصد و بعد از آن به ۲۸ درصد جمعیت خواهد رسید.

نمکی گفت: ما به عنوان متولیان جامعه باید به سالمندان توجه کنیم؛  تفاوت ما با کشورهای صنعتی این است که نوع خلق و خوی جمعیت سالمند ما با آنها متفاوت است، سالمندان ما افرادی هستند که جوانی نکرده اند و پیر شده اند همان طور که کودکان ما کودکی نکرده و جوان شدند.

وی افزود: فردی که در دوره جوانی خود به دلیل بیکاری احساس سرباری کرده،  در سالمندی نیز افسرده است، این فرد به دنبال آزمایشات دوره ای مصرف دارو نمی رود و دچار پوکی استخوان می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: گرفتاری ما این است که متاسفانه درصد سالمند افسرده ما کم نیست بنابراین اولین گام برای حمایت از سالمندان، ایجاد نشاط اجتماعی است و باید کیفیت زندگی آنها را تغییر داد. همچنین باید برای همه اقشار جامعه، جو شاد ایجاد کنیم.

ضرورت سنت های حسنه گذشته 

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، گفت: باید به سنت های گذشته برگردیم.  در سنت و فرهنگ ما در هر خانه ای که پیری بود در آن خانه انرژی و نور بود اما متاسفانه حالا سالمندان را به سرای سالمندان و کودکان را هم برای مراقبت به مراکز دیگر می سپاریم و دونسلی را که در زندگی غوغا می کردند، از یکدیگر جدا کرده ایم. 

نمکی اضافه کرد: متاسفانه امروز بین دونسل کودکان و پدران و مادران خود فاصله ایجاد کرده ایم و راه بازگشت آن هم بازگشت به سنت های گذشته است.

وزیر بهداشت گفت: اصلا قبول ندارم که در آپارتمان ۷۰ متری نمی توان پدر و مادری را نگهداری کرد بلکه این مساله به وسعت دل آدم هاست و می توان به یکدیگر محبت کرد و سالمندان را نگهداری کرد.

وی ادامه داد: اما گاهی به دلیل مشکلات کار و اشتغال برخی خانواده‌ها، نیازمند است که با مشارکت شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد، سرای محله ایجاد کرد که یکی از راهکارهایی است که به دنبال آن هستیم.

 وزیر بهداشت اعلام کرد: کاری که در وزارت بهداشت انجام می دهیم این است که خدمات سالمندان در نظام خدمات سلامت ادغام شود و طرح هر خانه یک پایگاه سلامت خدمات پیشگیری، درمان و بازتوانی را ارائه خواهیم داد که بر این اساس عضو داوطلب در خانه از سالمند مراقبت می کند و این طرح
 پایلوت در یک شهر در استان آغاز خواهد شد.

نمکی به سند ملی سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: سند ملی سالمندان به کمک دستگاه های ذیربط دنبال خواهد شد و اجرایی نیز می‌شود و مباحث مربوط به درمان پیشگیری و بازتوانی در آن پیگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: آنچه که برای همه باید مهم باشد بالا بردن کیفیت زندگی سالمندان است.

وزیر بهداشت که طی هفته های اخیر،  مادر خو د را از دست داد با حضور در جمع سالمندان با ابراز احساسات متاثر شد و با قرائت ابیاتی به حاضرین توصیه کرد که هر جا که سالمندی است، قدرش را بدانند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha