چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 280200

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هرگز نباید وجود علائم غیر طبیعی را به سن سالمندان نسبت داد، گفت: تنها زندگی کردن، ریسک فاکتور مهمی برای سلامت سالمندان است. به این ترتیب علاوه بر وضعیت روانی و جسمانی سالمندان، بُعد زندگی اجتماعی آنها نیز بسیار حائز اهمیت است.

تنهایی، سلامت سالمندان را تهدید می‌کند

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هرگز نباید وجود علائم غیر طبیعی را به سن سالمندان نسبت داد، گفت: تنها زندگی کردن، ریسک فاکتور مهمی برای سلامت سالمندان است. به این ترتیب علاوه بر وضعیت روانی و جسمانی سالمندان، بُعد زندگی اجتماعی آنها نیز بسیار حائز اهمیت است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر طاهری - متخصص طب سالمندی با بیان اینکه بیمارستان آیت‌الله طالقانی در قالب دو کلینیک طب سالمندان آماده ارائه خدمت به سالمندان است، گفت: تعداد افراد سالمند روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیش بینی می شود که تا ۲۰ سال آینده این آمار به ۲۵ و یا حتی ۳۰ درصد یعنی یک نفر از هر ۴ نفر برسد.


وی افزود: موج جدید سالمندی که تغییرات اپیدمیولوژیک جمعیتی را ایجاد می کند، نیازمند گسترده تر و عمیق تر کردن خدمات ویژه این گروه سنی است.
این متخصص  طب سالمندی با بیان اینکه عموما سالمندان با مشکلات متعددی به مراکز درمانی مراجعه می کنند، توضیح داد: داشتن مشکلات متعدد و مراجعه به پزشکان مختلف باعث می‌شود سالمندان مجبور به مصرف داروهای زیادی شوند که مصرف بیش از پنج دارو با هم نیز ممکن است موجب بروز عارضه تداخلات داوریی شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: یکی از نکات مهم درباره سلامت سالمندان این است که هرگز نباید وجود علائم غیر طبیعی را به سن سالمندان نسبت داد.


طاهری اضافه کرد: پرسیدن سوالات تکراری، گوشه‌گیری و پرخاشگری و یا هرگونه تغییر در رفتار و شخصیت سالمندان ارتباطی با سن ندارد؛ اگر چه سن به شکل طبیعی و بدون حضور هیچگونه بیماری می‌تواند محدودیت‌های ذخایر فیزیولوژیک را برای فرد ایجاد کند.


این متخصص یادآور شد: برای مثال بیشترین میزان ضربان قلب و یا عملکرد کلیه بدون وجود هیچ گونه مشکل زمینه‌ای به سن ارتباط دارد، اما مطلقا وجود و بروز هیچ بیماری برای یک فرد نرمال تلقی نمی‌شود و نمی‌توانیم بگوییم چون فردی سالمند است اختلال تمرکز و توجه او طبیعی است.


وی با بیان اینکه عادی تلقی کردن بیماری برای یک فرد مسن باوری اشتباه است، افزود: الگوی تغییرات جمعیتی که در راستای افزایش جمعیت سالمندی است نیز در حال تغییر است و تعداد زنان سالمند نسبت به مردان سالمند بیشتر است.


بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طاهری ادامه داد: از آنجایی که زنان غالبا کمتر از مردان شاغل‌اند، در سن سالمندی وابستگی مالی بیشتری دارند. همچنین میزان شیوع افسردگی، احتمال ابتلا به آلزایمر و مشکلات اسکلتی و مفصلی در آنان بیشتر است که این مسائل باعث می‌شود زنان سالمند نسبت به مردان سالمند آسیب پذیرتر باشند.


این متخصص درباره سایر گروه های آسیب پذیر توضیح داد: سالمندانی که تنها زندگی می کنند نیز آسیب پذیر محسوب می شوند. دوری فرزندان به دلیل مهاجرت، ازدواج و یا تحصیل و یا از دست دادن همسر از ریسک فاکتورهایی هستند که باعث تنها ماندن سالمندان می شوند.


وی با تاکید بر اینکه تنها زندگی کردن ریسک فاکتور مهمی برای سلامت سالمندان است، گفت: علاوه بر وضعیت روانی و جسمانی سالمندان، بُعد زندگی اجتماعی سالمندان بسیار حائز اهمیت است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تنها توجه به یک بعد از زندگی سالمندان نمی‌تواند مشکلات سایر ابعاد زندگی فرد را حل کند، توضیح داد: برای مثال ممکن است فرد سالمندی به علت اختلال حافظه به پزشک مراجعه کند، اما مشکل اصلی او اختلال در خواب  و یا کمبود ویتامین‌ها باشد.
طاهری در ادامه بر ضرورت توجه و ریشه‌یابی علت اصلی و زمینه‌ای مشکلات سالمندان تاکید کرد.
این متخصص در پایان اظهار کرد: امیدوارم که همه سالمندان دوران سالمندی را با سلامت و آرامش کامل سپری کنند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha