پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 28021

رییس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال نخستین مجوز تاسیس شرکت بیمه الکترونیکی را صادر کنیم و بیمه کاملا مجازی در صنعت بیمه کشور ایجاد شود.

سلامت نیوز :رییس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال نخستین مجوز تاسیس شرکت بیمه الکترونیکی را صادر کنیم و بیمه کاملا مجازی در صنعت بیمه کشور ایجاد شود.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، جواد فرشباف ماهریان افزود: به زودی بانک اطلاعات بیمه ای به صورت الکترونیکی به منظور ترویج فرهنگ استفاده از ابزارهای الکترونیکی در صدور بیمه نامه ها ایجاد می شود و همزمان با آن بیمه مرکزی سعی در ایجاد نظارت الکترونیکی بر عملکرد شرکت های بیمه خواهد داشت.

وی گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه در سال گذشته نظام دستوری قیمت گذاری درصنعت بیمه کشور کنار گذاشته شد و تعیین نرخ در اکثر رشته های بیمه ای به هیات مدیره شرکت های بیمه ای واگذار شده است.

فرشباف ماهریان ادامه داد: توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و جابه جایی اطلاعات بر اساس آن یکی از اهدافی است که در بیمه مرکزی پیگیری می شود و به زودی تحقق پیدا می کند.

وی با اشاره به حضوری بودن صنعت بیمه در کشور افزود: بخش زیادی از فعالیت های بیمه ای درحال حاضر به صورت حضوری در کشور انجام می شود که برای غیرحضوری کردن آن نیازمند سازوکارهای الکترونیکی هستیم که شرایط آن فراهم شده است.

فرشباف در ادامه با بیان اینکه فقط تعرفه بیمه های اختیاری اتومبیل آزادسازی می شود، گفت: طرح آزادسازی تعرفه بیمه های اتومبیل که قرار است در سال جاری اجرا شود، در دست بررسی نهایی است.

وی افزود: این طرح بسیار گسترده و دارای ابعاد مختلفی است و امسال اجرایی می شود.

رییس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: در بیمه های اتومبیل فقط تعرفه بیمه های اختیاری آزادسازی می شود و بیمه اجباری تغییری نخواهد کرد.

فرشابف ماهریان با اشاره به فواید آزادسازی تعرفه ها برای صنعت بیمه گفت: حق بیمه های تولیدی در سال 89 نسبت به سال پیش از آن 25 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: حق بیمه تولیدی کشور در سال گذشته به حدود 59 هزار میلیارد ریال رسید که نشان می دهد صنعت بیمه با شتاب بی نظیری در مسیر توسعه حرکت می کند.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به تشکیل بازار مشترک اتکایی بیمه و بورس افزود: همچنین حساب ویژه برای مقابله با تحریم با کمک خاص دولت ایجاد شده است.

وى گفت: سرمایه گذاران بورس می توانند در بازار مشترک اتکایی ریسک بیمه را خریداری کنند.

فرشباف افزود: در سا ل جاری با همکاری بورس ریسک صنعت بیمه بهبازار سرمایه منتقل خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: مسیر تحول در صنعت بیمه با آزادسازی نرخ تعرفه ها در سال گذشته که با تدوین دستور العمل های شورایعالی بیمه محقق شد، باعث شد نظام دستوری نرخ گذاری از صنعت بیمه رخت بربندد.

وی گفت: این کار در کشورهای پیشرفته بیش از 10 سال به طول انجامید، اما در ایران در طول یک سال مقررات مربوط به تعرفه ها کنار گذاشته شد و نرخ حق بیمه ها در بازار رقابتی تعیین و به بیمه گذار ارائه می شود.


فرشباف با اشاره به اینکه بر اساس اصلاح نظام تعرف های قرار بود در پنج سال این برنامه اجرایی شود، افزود: در دو سال اول بحث کنار گذاشتن تعرفه صنعت بیمه، در دو سال دوم استقرار نظام نظارت مالی و در سال پنجم اصلاح نهایی آیین نامه ها و استقرار نظام تعرفه ای در دستور کار است.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از راه اندازی بیمه های زندگی در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: آیین نامه های مربوط به راه اندازی این بیمه ها در حال بررسی و اصلاح است و تلاش می کنیم در سه ماهه اول سال جاری آن را در شورایعالی بیمه تصویب کنیم.

رییس کل بیمه مرکزی ایران از بررسی تقاضای ورود 12 شرکت بیمه خصوصی در سال جاری خبر داد و افزود: اگر سرمایه این شرکت ها به اندازه ای که مصوب است رعایت شود ما نیز صلاحیت آنان را بررسی می کنیم و مانعی برای ورود آنان به صنعت بیمه وجود نخواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد در سال جاری حداقل چهار شرکت بیمه خصوصی در کشور راه اندازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha