پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 28022

سلولهای مرده پوست كه روزانه در میان غبار جمع‌شده در خانه انباشت می‌شوند، ‌در حقیقت برای تمیز كردن هوای داخل منزل مفید هستند.

سلامت نیوز: بررسی‌های این دانشمندان نشان داد كه كلسترول پوست، تاثیر كمتری به نسبت اسكوالین در حذف اوزون دارد.
سلولهای مرده پوست كه روزانه در میان غبار جمع‌شده در خانه انباشت می‌شوند، ‌در حقیقت برای تمیز كردن هوای داخل منزل مفید هستند.

به گزارش ایسنا، اسكوالین، روغن موجود در سلولهای مرده پوست به حذف آلودگی از اوزون كمك می‌كند. این مولكول از سه اتم اكسیژن ساخته شده‌است. در حقیقت روغن اسكوالین میزان اوزون داخلی را بین 2 تا 15 درصد كاهش می‌هد.

مولكولهای این روغن از شش پیوند دوگانه بین اتمهای کربن برخوردار، و این پیوندها با اوزون در تعامل بوده و آن را تجزیه می‌كنند.

لایه اوزون كه با تاثیر بالای حفاظتی آن در جو و نگهداری از زمین در برابر تابشهای زیانبار شناخته‌ شده‌ است، با مجاورت بیشتر برای سطح زمین مضر است. این مسأله در پی واكنش‌های بین آلودگی‌های منتشرشده توسط خودروها، صنعت و سایر منابع به وجود می‌آید.

تنفس اوزون می‌تواند عملكرد ریه‌ را پایین آورده و غشای ریه‌ها را ملتهب كند. به گفته سازمان حفاظت محیطی آمریكا، قرار گرفتن مكرر در معرض این ماده ممكن است بطور دائمی به بافت ریه آسیب وارد كند. از این رو انتشار روزانه 500 میلیون سلول مرده پوست می‌تواند برای انسان مفید باشد.

چارلز وشلر،‌ شیمیدان دانماركی به همراه همكارانش به جمع‌آوری غبار از نواحی غیر كف 500 اتاق خواب و 151 مركز مراقبت روزانه در دانمارك پرداخته و میران اسكوالین و كلسترول كه در پوست موجود است را بررسی كردند.

بررسی‌های این دانشمندان نشان داد كه كلسترول پوست، تاثیر كمتری به نسبت اسكوالین در حذف اوزون دارد.

این آزمایش بخش كوچكی از یك پژوهش بزرگتر در مورد تاثیر محیط‌های بسته بر سلامت كودكان بود.

سایر مواد شیمیایی مانند اسید اولئیك موجود در روغن آشپزی، یا برخی سطوح لاستیكی یا نئوپرین كه از پیوندهای دوگانه در میان اتمهای كربن خود برخوردارند نیز اوزون مصرف می‌كنند. حتی اسكوالین موجود در سلول زنده پوست انسان نیز اوزون را كاهش می‌دهد.

تحقیقلات قبلی در مورد یك اتاقك هواپیمای شبیه‌سازی شده نشان داده بود كه پوست، مو و لباس مسافران در كاهش اوزون موجود در فضا موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha