چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 280234

محققان معتقدند سونامی با گسترش بیماری‌ قارچی مرگبار مرتبط است.

ارتباط سونامی با گسترش بیماری‌ قارچی کشنده

سلامت نیوز:محققان معتقدند سونامی با گسترش بیماری‌ قارچی مرگبار مرتبط است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در سال ۱۹۶۴ زلزله مهیبی آلاسکا را لرزاند که با وقوع سونامی همراه بود و قارچ گرمسیری کشنده‌ای را با خود به همراه آورد.


محققان بر این باورند که این قارچ تکامل یافته و در سواحل و جنگل‌های شمال غربی پسیفیک رشد کرده‌ است. از سال ۱۹۹۹ و شناسایی اولین مورد از ابتلا به بیماری کریپتوکوکوزیس بیش از ۳۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند.


به گفته محققان درصورتیکه این تئوری صحیح باشد می‌توان آن را در مناطق دیگری که تجربه وقوع سونامی داشته‌اند نیز به کار گرفت.
کریپتوکوکوزیس گاتی نوعی پاتوژن قارچی است که عمدتا در مناطق گرم‌تر جهان از قبیل استرالیا، پاپوآ گینه‌نو و بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی ظاهر می‌شود.


محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این عامل بیماری از طریق آب موازنه مورد استفاده در کشتی‌ها به سراسر جهان منتقل می‌شود.


به گفته محققان سن مولکولی قارچ‌های مشاهده شده در سواحل بریتیش کلمبیا و ایالت واشنگتن با زمان آغاز کشتیرانی از بنادر آمریکای جنوبی برابری می‌کند.
در این مطالعه جدید، محققان ایده جدیدی را در مورد نحوه گسترش قارچ‌های مرگبار در مناطق جنگلی نزدیک به ساحل در تمامی بخش‌های شمال غربی پسیفیک مطرح کردند. آنان این استدلال را مطرح کردند که زلزله ۹.۲ ریشتری سال ۱۹۶۴ در آلاسکا نقش کلیدی داشته‌ است.


محققان اظهار داشتند: آب قارچ‌ها را به خشکی منتقل کرده و قرار گرفتن در معرض مجموعه‌های فیزیکی و زیستی، شدت عفونت‌زایی و سرایت آن را افزایش می‌دهد.


به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محققان آمریکایی معتقدند کریپتوکوکوزیس گاتی بیشترین میزان از ظرفیت عفونت‌زا بودن در بدن انسان را زمانیکه در آب دریا بوده از دست داده اما زمانیکه به خشکی منتقل شده انواع جدیدی از آن تکامل یافته‌اند که برای حیوانات و انسان‌ها بیشترین خطر را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha