مطالعه جدید نشان می دهد استاتین ها به عنوان داروهای کاهنده کلسترول می توانند کاتالیزوری در افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان باشند.

تاثیر دوز مصرفی داروی استاتین بر ریسک ابتلا به پوکی استخوان

سلامت نیوز:مطالعه جدید نشان می دهد استاتین ها به عنوان داروهای کاهنده کلسترول می توانند کاتالیزوری در افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه وین اتریش دریافتند دوز بالاتر داروهای کاهنده کلسترول احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
«مایکل لوتنر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «استاتین ها مانع از سنتز کلسترول از کبد می شوند که منجر به کاهش کلسترول خون می شود.»


«الکساندر کوتزکی ویلر»، عضو دیگر تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما می دانیم که غلظت پایین هورمون های جنسی، بخصوص کاهش میزان استروژن در طول دوره یائسگی، علت اصلی افزایش پوکی استخوان در زنان است.»


وی در ادامه می افزاید: «رابطه مشابهی بین تراکم استخوان و هورمون تستوسترون وجود دارد. ما در این تحقیق به دنبال پی بردن به این مسئله بودیم که ایا ممانعت از تولید کلسترول از طریق استاتین ها بر تشکیل استخوان تاثیر دارد و آیا رابطه بین دوز مصرفی وجود دارد.»


محققان در این مطالعه، داده های سلامت مربوط به بیش از ۷.۹ میلیون اتریشی را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ بررسی کردند.
آنها بعد از بررسی موارد مصرف استاتین و موارد ابتلا به پوکی استخوان دریافتند بین دوز مصرف استاتین ها و موارد ابتلا به پوکی استخوان ارتباط وجود دارد.
به گفته محققان، در گروه های مصرف کننده دوز کمتر استاتین، موارد ابتلا به پوکی استخوان کمتر از حد انتظار بود.


در دوز مصرفی ۱۰ میلیگرم از استاتین های lovastatin، pravastatin، simvastatin یا rosuvastatin، موارد ابتلا به پوکی استخوان در مقایسه با افرادی که استاتین مصرف نمی کردند کمتر بود.
از سوی دیگر در دوز های مصرفی ۲۰ میلیگرم یا بیشتر از استاتین های مذکور، موارد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha