وزیر آموزش وپرورش گفت: سیل بازنشستگی معلمان به‌شدت رو به افزایش و جمعیت دانش‌آموزان نیز در حال رشد است و این وضعیت کمبود معلم را عمیق‌تر می‌کند.

عمیق‌تر شدن "کمبود معلم" با سیل بازنشستگی معلمان و افزایش جمعیت دانش‌آموزان

سلامت نیوز: وزیر آموزش وپرورش گفت: سیل بازنشستگی معلمان به‌شدت رو به افزایش و جمعیت دانش‌آموزان نیز در حال رشد است و این وضعیت کمبود معلم را عمیق‌تر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ محسن حاجی‌میرزایی در مراسم افتتاح 254 فضای آموزشی در استان خوزستان اظهار کرد: دو مشکل نیروی انسانی و اعتبارات از مشکلات جدی آموزش و‌پرورش هستند و با اعتبارات موجود 60 درصد تعهدات را می‌توانیم پاسخ دهیم و 40 درصد باقی‌مانده را از کیفیت می‌کاهیم همچنین وضعیت ساماندهی نیروی انسانی و کمبود معلم جدی است.

 وی افزود: رویکرد ما به مسائل مهم است و مسئله‌ای قابل حل است که به درستی آن را بشناسیم و ریشه‌ها را بدانیم، به خوبی می‌دانیم کلاس‌های درس با کمبود تجهیزات و گاه معلم مواجه هستند و به نماینده‌های مجلس حق می‌دهم که ناراحت شوند و مطالبه‌گر باشند اما این مسائل دلایلی دارد و سهم هر کدام از ما در شکل‌گیری دلایل چیست؟

وزیر آموزش وپرورش گفت: آیا وقتی به سراغ دلایل می‌رویم، بخشی از ما مطالبه‌گر و بخشی پاسخگو می‌شویم یا همه باید پاسخگو باشیم؟ برخی نمایندگان مجلس می‌گویند به حل مشکلات اعتمادی نداریم  اما می‌خواهم رمزگشایی کنید که چرا مسائل حل نمی‌شود و چرا به ریشه‌های شکل‌گیری مسائل توجه نمی‌کنیم، ما بسیار صحبت می‌کنیم اما کم راهکار می‌دهیم.

وی بیان‌کرد: بسیاری از مسائل امروز ما مزمن و 40 ساله است و حداقل 25 سال است در آموزش‌وپرورش درباره نیروی انسانی صحبت می‌شود و بنده که دو هفته است به آموزش‌وپرورش آمدم با شروع مهر، 108 هزار معلم کم داشتیم.

حاجی‌میرزایی گفت:خوشحالم  آموزش‌وپرورش در مجلس چنین پتانسیلی دارد که نمایندگان دلشان می‌سوزد اما باید بگویند برای حل مشکلات چه باید کرد، تازه این مشکلات حس می‌شود و مشکلات کلانتر آموزش‌وپرورش حس نمی‌شوند.

وزیر آموزش وپرورش ادامه‌داد: دولت کاری خواهد کرد که آموزش‌وپرورش بخواهد و این وزارتخانه باید فهم و تبین خود را دقیق و حضورش را جدی‌تر اثبات کند تا دولت حس کند این وزارتخانه قابلیت ممتازی است که در سختی‌ها کنارش قرار داشته و به کمکش می‌آید، ما نتوانستیم این روابط را ایجاد کنیم، چقدر امروز صنعت، کشاورزی و خدمات کشور چشم امید به خروجی‌های آموزش‌وپرورش دارد.

وی افزود: نمی‌خواهم آموزش‌وپرورش و خدماتش را کوچک نشان دهم این انقلاب و کشور به خاطر خدمات آموزش‌وپرورش سرپا ایستاده است، شرایط مطلوب ما این است که معلم با آرامش سرکلاس برود و درس بدهد نه اینکه مدیر تمام تلاشش در تابستان این باشد که برای کلاس درس معلم پیدا کند و دیگر فرصتی برای اندیشیدن به کیفیت نداشته باشد.

حاجی‌میرزایی مطرح‌کرد: به دولت درباره کمبود نیروی انسانی گزارش دادم، سیل بازنشستگی به شدت در حال افزایش و جمعیت دانش‌آموزان نیز رو به افزایش است و برای این فاصله عمیق باید فکری کرد، این بحران سال به سال عمیقتر می‌شود برهمین اساس مقرر شد سازمان اداری و استخدامی، برنامه و بودجه و آموزش و پرورش در جلسات مشترک وضعیت نیروی انسانی،کاستی‌ها و روند آینده آموزش‌وپرورش در این حوزه را بسنجند.

وی گفت: امسال وضعیت نیروی انسانی نسبت به پارسال بیشتر و مشکل ما بدتر شده است و تعداد بیشتری نیرو نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha