بسیاری از افراد دچار حساسیت فصلی بوده و در بهار و پاییز دچار آبریزش بینی می‌شوند؛ همه ما گاهی سرما می‌خوریم و آبریزش بینی علامت شایع و شناخته شده ابتلا به آنفلوآنزاست؛ برخی افراد هم به سینوزیت مزمن مبتلا هستند و ترشح از بینی و پشت حلق در روزهای زیادی از سال وجود دارد.

دلیل این نوع آبریزش بینی، سرماخوردگی یا آلرژی نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم دیلی ،تمام این بیماران برای درمان آبریزش بینی به متخصصین گوش و حلق و بینی یا پزشکان دیگر مراجعه کرده و درمان دارویی دریافت می‌کنند. اما نوعی آبریزش بینی وجود دارد که اهمیت و علت آن زمین تا آسمان متفاوت است و درمان آن را جراح مغز و اعصاب و جراح قاعده جمجمه انجام می‌دهد.ضربه به سر و صورت در تصادفات، سقوط و نزاع ممکن است اتفاق افتاده و سبب ایجاد شکستگی در سینوس‌های اطراف بینی شود.

اگر این شکستگی در قسمت بالای سینوس‌ها و در واقع در قاعده جمجمه رخ دهد و استخوان شکسته پرده‌های اطراف مغز را پاره کند، مایع مغزی نخاعی از داخل جمجمه به سینوس‌ها و بینی جریان می‌یابد؛ این یعنی ارتباط محیط استریل اطراف مغز با محیط آلوده بینی و خطر انتقال عفونت و در نهایت مننژیت.

مکرر دیده می‌شود که بیماران دچار نشت مایع مغزی نخاعی به‌دلیل بی‌توجهی به این علامت و عدم مراجعه یا تشخیص اشتباه، مدت‌ها تحت درمان با داروهای ضدحساسیت قرار می‌گیرند و به این دلیل آگاهی از این عارضه ضربه به سر بسیار مهم است.

مایع مغزی نخاعی مایعی شفاف است که برخلاف ترشحات بینی لزج و چسبناک نیست. با خم کردن سر از بینی به بیرون می‌چکد و با عقب بردن سر وارد حلق شده و مزه شوری یا شیرینی آن احساس می‌گردد.بیماری که دچار نشت مایع مغزی نخاعی شده حتما باید در مرکز درمانی بستری شود و تحت مراقبت و مداوا قرار گیرد، زیرا خطر بروز عفونت مغزی هر لحظه او را تهدید می‌کند.

گام اول درمان این بیماران تجویز داروهای کاهنده حجم مایع مغزی نخاعی است و در صورت عدم موفقیت، باید به‌طور روزانه از ستون فقرات کمری بیمار مایع مغزی نخاعی با سوزنی نازک کشیده شود تا شاید ترمیم خودبه‌خودی شکستگی و پارگی پرده‌های اطراف مغز اتفاق بیفتد.

عدم موفقیت این درمان‌ها، انجام جراحی برای ترمیم شکستگی قاعده جمجمه را ناگریز می‌سازد. جراحی این بیماران گاهی به صورت آندوسکوپی از طریق بینی و گاهی به شکل باز از طریق جمجمه توسط جراح مغز و اعصاب متبحر در جراحی قاعده جمجمه انجام می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha