سلامت نیوز : عضو انجمن پروستودونتیست‌های ایران گفت: دندانپزشكان 10 دقیقه قبل از شروع درمان برای كاهش استرس مراجعان خود زمان بگذارند.

مرتضی نشاندار در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: استرس در هر شغل و وضعیت كاری به تناسب وجود دارد و مسائل علمی آن نیز به مباحث روانشناسی و روانكاری بر می‌گردد.

وی افزود: در مورد دندانپزشكی نیز برخی افراد اصلاً به دلیل استرس به دندانپزشك مراجعه نمی‌كنند یعنی این خود شواهدی است كه نشان می‌دهد استرس چقدر عامل بازدارنده سلامت دهان و دندان در افراد می‌شود.

نشاندار تصریح كرد: اكثر بیماران در مسئله دندانپزشكی دچار استرس هستند و این استرس ناخودآگاه منتقل می‌شود و موجب مراجعه نكردن این افراد به دندانپزشك می‌شود و حتی در صورت مراجعه نیز این افراد به دندانپزشك دچار تنش هستند.

وی با بیان اینكه در خیلی از مواقع ما به مراجعان خود پیشنهاد می‌كنیم به دلیل استرس كه به دلیل حضور در مطب دندانپزشكی پیدا می‌كنند از قبل آرام‌بخش مصرف كنند، گفت: با این حال باید به صورت بنیادین روی مسئله استرس كار شود تا در این راستا آموزش كاهش استرس به مراجعان دندانی ارائه شود.

نشاندار افزود: دندانپزشكان باید حداقل 10 دقیقه قبل از فعالیت‌های درمانی روی دندان‌های افراد زمانی را برای كاهش استرس این افراد بگذارند و این روند مطابق پرسش‌هایی كه دندانپزشكان از مراجعان برای جویا شدن از وضعیت قلبی، حساسیت‌ها و دیگر بیماری‌های آنان می‌پرسند زمانی را نیز برای مراجعه كننده برای كاهش استرس آنان قائل شوند.

وی گفت: دندانپزشكان باید با بیماران و مراجعان یك رابطه عاطفی قبل از شروع درمان ایجاد كنند تا استرس مراجعان كمتر و در نهایت از بین رود.

نشاندار در پاسخ به این پرسش كه در حال حاضر مشاهده می‌شود كه دندانپزشكان فعالیت و زمانی را برای صحبت با مراجعان خود برای كاهش استرس آنان انجام نمی‌دهند، تصریح كرد: با توجه به كثرت كار عمداً این كار به صورت روتین انجام نمی‌شود ولی برقراری این ارتباط عاطفی و آگاهی مراجعان برای كاهش استرس درمانی می‌تواند در مراجعه مداوم بیماران به مطب دندانپزشك تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha