داروهای لاغری كه در شبكه های ماهواره ای تبلیغ می شوند؛ تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند و باعث مشكلات سیستم عصبی مركزی و بیماری های قلبی-عروقی می شوند.

 سلامت نیوز : داروهای لاغری كه در شبكه های ماهواره ای تبلیغ می شوند؛ تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند و باعث مشكلات سیستم عصبی مركزی و بیماری های قلبی-عروقی می شوند.
خیراله غلامی،رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: چاقی با شاخص توده بندی BMI قابل اندازه گیری است و براساس میزان نمرات افراد در این شاخص چاقی به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

وی گفت:نمره شاخص توده بدنی زیر 25 طبیعی است و بین 25 تا 9/29 فرد دارای اضافه وزن و بالای نمره 30 مبتلا به چاقی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود:چاقی خود دارای چند مرحله است كه نمره بین 30 تا 35 شاخص توده بندی مرحله اول چاقی،بین 35 تا 40 مرحله دوم چاقی و بالاتر از 40 چاقی مفرط محسوب می شود.

وی ادامه داد:علت چاقی معمولا قابل شناسایی نیست،اما بعضی بیماری ها مانند هیپوتیروئید و كوشینگ (بیماری اختلال هورمونی) باعث افزایش مصرف كالری می شوند و نكته ای كه شامل همه افراد چاق می شود،مصرف كالری بیش از میزان لازم برای سوخت و ساز بدن است.

غلامی تصریح كرد:حدود 30 درصد چاقی به علت عوامل ژنتیكی است و 70 درصد آن به عوامل محیطی مانند ماشینی شدن زندگی و همیشه در دسترس بودن غذاها بستگی دارد.

وی خاطرنشان كرد:چاقی باعث بیماری های بسیاری مانند پرفشاری خون،بیماری كرونر قلبی، سكته مغزی،دیابت و نارسایی كلیوی می شود و در ایران این بیماری در زنان بیش از مردان مشاهده می شود.

رئیس انجمن داروسازی بالینی با بیان اینكه وزن رابطه مستقیم با رفتار و نگرش فرد دارد،گفت: هیچگاه با یك دارو و قرص نمی توان وزن را كنترل كرد و باید نگرش و عادات زندگی فرد مانند تغذیه و ورزش تغییر كند.

این متخصص افزود:داروهایی كه در شبكه های ماهواره ای تحت عنوان داروی لاغری و كاهش وزن تبلیغ می شوند؛تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند و هیچ گونه اثربخشی ندارد و حتی باعث آسیبهای جدی به افراد مانند مشكلات سیستم عصبی مركزی و بیماری های قلبی-عروقی می شوند.

غلامی اظهار داشت:هم اكنون چاقی در طبقات پائین جامعه شیوع بیشتری دارد كه این برخلاف سوابق گذشته است و علت آن می تواند انتخاب غذاهای بهتر،فرصت بیشتر برای ورزش،اهمیت بیشتر به سلامتی و توجه به اخبار مرتبط در این زمینه در طبقات ثروتمند جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha