رییس کمیته کشوری آسم و آلرژی گفت: بروز آلرژی و شدت آن بسته به عوامل ژنتیکی و تماس با مواد حساسیت زا و عوامل تحریک کننده در محیط زندگی دارد که این واکنش معمولاً در چشم، بینی، ریه، پوست و یا دستگاه گوارش بروز می‌کند.

 سلامت نیوز : رییس کمیته کشوری آسم و آلرژی گفت: بروز آلرژی و شدت آن بسته به عوامل ژنتیکی و تماس با مواد حساسیت زا و عوامل تحریک کننده در محیط زندگی دارد که این واکنش معمولاً در چشم، بینی، ریه، پوست و یا دستگاه گوارش بروز می‌کند.

دکتر مصطفی معین در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این که وظیفه اصلی سیستم ایمنی بدن مقابله با عوامل مهاجم مانند ویروس‌ها و میکروب‌ها است، اظهار داشت: واکنش بیش از حد و یا نامناسب سیستم ایمنی نسبت به مواد بی‌ضرر موجود در محیط زندگی مثل مواد غذایی و یا گرده گیاهان می‌تواند موجب افزایش حساسیت یا آلرژی شود.

وی افزود: عوامل ایجاد آلرژی را می‌توان به دو دسته کلی مواد حساسیت زا و عوامل تحریک کننده دسته بندی کرد که عوامل آلرژی زا معمولاً در فصل بهار و پائیز به دلیل گرده افشانی درختان و علف‌های هرز دیده می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی ادامه داد: علاوه بر گرده افشانی، حیوانات خون گرم، حشراتی مانند پشه‌ها در ایجاد آلرژی نقش دارند. حشراتی از جمله سوسک‌های ریز که در جاهای مرطوب و غیربهداشتی رشد می‌کنند و همچنین نیش زنبور در بعضی از افراد ایجاد آلرژی می‌کنند و گاهی هم منجر به مرگ می‌شود.

دکتر معین با اشار به نقش موجوداتی به نام مایت در بروز آلرژی گفت: مایت‌ها یا هیره‌ها موجوداتی ذره‌بینی هستند که به گروه بندپایان تعلق دارند و در اماکنی که رطوبت بالایی دارند در جای گرم و تاریک در داخل پرز فرش‌ها، بالش‌ها و مبل‌های پارچه‌ای زندگی می‌کنند. ترشحات و فضولات این حشرات ذره بینی باعث ایجاد آلرژی می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: همچنین علاوه بر مایت‌ها، منازلی که نزدیک اتوبان و خیابان‌های پرترافیک هستند به علت ذرات و آلاینده‌های شیمیایی زیادی که از اگزوز خودروها خارج می‌شوند، موجب تحریک علائم آلرژی‌ها و آسم در افراد می‌شود.

وی گفت: میگو، ماهی، شیر گاو و لبنیات و میوه جات گرمسیری مثل کیوی، آجیل، پسته، بادام زمینی و تخم مرغ ممکن است در افرادی که زمینه آلرژی داشته باشند ایجاد حساسیت کند. البته این به آن مفهوم نیست که هر کس آلرژی داشت باید از این غذاها پرهیز کند بلکه فقط با تشخیص پزشک متخصص آلرژی باید آنها را از رژیم غذایی حذف کرد.

دکتر معین در رابطه با تجویز داروهای متفاوت برای بیماران اظهار داشت: مصرف آنتی بیوتیک‌ها بویژه پنی‌سیلین و انواع مسکن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت در افراد شود به خصوص داروهای تاریخ مصرف گذشته و مصرف خودسرانه آن از طرف مردم می‌تواند در شیوع این بیماری ها و عوارض آنها موثر باشد.

وی ادامه داد: افرادی که به صورت ارثی زمینه بیماری‌های آسم و آلرژی را دارند به آنها آتوپیک گفته می‌شود، ولی این استعداد زمانی فعال می‌شود که این افراد با عوامل خطرزای محیطی از جمله گرده گل و گیاه، حشرات، سوسک‌ها و موجودات بسیار ریزی که در گرد وغبار منازل یافت می‌شوند که به آنها مایت گفته می‌شود.

دکتر معین اظهار داشت: علاوه بر داروها، محرک‌های محیطی مانند دود سیگار، قلیان و یا مواد مخدر، دود آتش، بوی شوینده‌ها و مواد پلیمری، عطر و ادکلن نیز می‌توانند با تحریک چشم، بینی، پوست و یا ریه علائم آلرژی و یا آسم را تشدید کنند که توصیه می‌شود این بیماران از این موارد اجتناب کنند.

وی ادامه داد: علائم آلرژی از جمله خارش، عطسه، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی از چشم و بینی، خارج شدن خون همراه با مدفوع، تنگی نفس، خارش و ایجاد خشکی در پوست و کهیر است و این شدت و نوع علائم بسته به نوع و شدت آن و این که این افراد به چه اندازه از نظر ژنتیک استعداد دارد، متفاوت است.

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت در پایان خاطرنشان کرد: پزشکان و متخصصان خدمات سلامت سعی دارند ماهیت این بیماری‌های مزمن و نحوه پیشگیری از آنها را به افراد مبتلا آموزش دهند، همچنین به آنها هشدار دهند که از چه عوامل محیطی پرهیز کنند تا بتوانند با کنترل بیماری خود زندگی بهتری داشته و از پیشرفت و عوارض آن پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha