سلامت نیوز : مدیر برنامه درد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: نشستن به شیوه غلط ممكن است در درازمدت باعث ایجاد درد مزمن در گردن و كمر ایجاد كند.

دكتر اسدالله سعادت نیاكی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه سردرد شایع‌ترین درد مزمن در جهان است كه علل بروز برخی از انواع آن ناشناخته و كنترل درد ناشی از آن بسیار مشكل است، افزود: پس از سردرد، كمر درد شایعترین نوع درد است. دو سوم بیماران سرطانی نیز درد را در طول دوران بیماری خود تجربه و در 25 تا 30 درصد موارد برای كنترل درد به كمك پزشك نیاز پیدا می‌كنند.

مدیر برنامه درد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه دردهای مزمن ممكن است حتی در سنین جوانی بروز كند، اظهار كرد: برخی از افراد بر اثر بروز حوادث ورزشی و تصادفات دچار درد می‌شوند البته گاهی اوقات این بیماران پس از درمان جراحات ناشی از تصادف به عوارض ناشی از آسیب دیدن سیستم عصبی مبتلا می‌شوند. این عوارض باعث بروز دردهای مزمن می‌شود و كنترل این گونه دردها بسیار دشوار و زمان‌بر است بنابراین بین پزشك وبیمار باید رابطه اطمینان بخشی وجود داشته باشد تا آنان بتوانند در طولانی مدت درد را كنترل كنند.

وی در ادامه اظهار كرد: دردهای مزمن را برخلاف درد حاد كاملا از بین نمی‌بریم بلكه آن را از مرحله غیرقابل تحمل به مرحله قابل تحمل می‌رسانیم. دردهای عضلانی و اسكلتی از جمله دردهای مزمن است در سنین بالاتر شایع‌تر است.


سعادت نیاكی با بیان اینكه چالشهای موجود در زمینه كنترل درد مزمن به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت: كم تحركی ناشی از زندگی ماشینی در درازمدت باعث ابتلای افراد به بسیاری از بیماریهای عضلانی و اسكلتی شود و كاهش سن پوكی استخوان از بالای 60 سال به سنین كمتر به ویژه در زنان را در پی دارد.

وی افزود: كنترل درد در پروتكل‌های درمانی سازمانهای بیمه گر دیده نشده است بنابراین خدماتی كه پزشكان فعال در زمینه كنترل درد ارایه می‌كنند از سوی سازمانهای بیمه گر پوشش داده نمی‌شود. این در حالیست كه در كتاب تعرفه‌ای كه وزارت بهداشت به مراكز درمانی ابلاغ كرده است پیش‌بینی‌هایی در زمینه تعرفه‌های كنترل درد شده است اما سازمانهای بیمه‌گر از انجام این كار طفره می‌روند.

مدیر برنامه درد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: سازمان‌های بیمه‌گر می‌گویند كه به علت حجم زیاد تعهداتشان قصد پذیرفتن تعهد جدیدتری را ندارند اما این مورد، توجیه مناسبی برای شانه خالی كردن بیمه‌ها از زیر بار مسئولیت پوشش هزینه های كنترل درد نیست.

سعادت نیاكی در ادامه گفت: قیمت وسایلی مانند پمپ‌های داخلی نخاع كه برای این كار استفاده می‌شود، گران قیمت هستند. این وسایل دراتاق‌های عمل استفاده می‌شود. در این شرایط هزینه‌های اتاق عمل و دستمزد پزشك بالغ بر10 میلیون تومان می‌شود اما با وجود آن‌ كه این وسایل برای بیماران كمی استفاده می‌شود نه بیمه‌های دولتی و نه بیمه‌های تكمیلی هزینه‌های آنان را پوشش نمی‌دهند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: زیر پوشش نبودن وسایل و روشهای كنترل درد باعث شده است پزشكان فعال در این حوزه انگیز‌ه‌ای برای فراگیری و به كارگیری علم كنترل درد نداشته باشند. در نتیجه وضعیت ما در زمینه كنترل درد مزمن حتی در مقایسه با كشورهای در حال توسعه‌ای مانند تركیه و حتی پاكستان مناسب نیست این در حالیست كه سهم بهداشت و درمان كشوری مانند پاكستان از درآمد ناخالص ملی بسیار از ایران كمتر است اما این كشور در زمینه كنترل دردهای مزمن شرایط بهتری دارد.

وی افزود: با وجود آن كه حق سرانه تخصیص یافته به بهداشت و درمان ایران نسبتا بالاست اما در این زمینه عقب هستیم.

سعادت نیاكی در پایان گفت: اگر درمانهای دارویی برای كنترل دردهای حاد و مزمن جواب ندهد اقدامات مداخله گرایانه مانند تزریق مخلوط از داروهای ضد درد و ضد التهاب در حاشیه عصب دردناك انجام می‌دهیم كه گاهی اوقات این كار برای یك شبكه عصبی یا حتی حواشی نخاع انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha