سلامت نیوز : مدیر برنامه در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: برخی از مراكز درمان درد حاد در ایران راه‌اندازی شده‌اند ولی به علت حمایت نكردن سازمانهای بیمه‌گر از این نوع مراكز، امكان راه اندازی آنها در مراكز دولتی كمتر میسر است.

دكتر اسدالله سعادت نیاكی در گفت وگو با ایسنا، افزود: در مراكز خصوصی، از این نوع درمان در صورت رضایت بیمار یا همراه او استفاده می‌شود و بیمار هزینه‌ها را پرداخت می‌كند اما این سرویس‌ها در مراكز دولتی به علت ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات راه‌اندازی نشده است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه گفت: در پروتكل‌های وزارت بهداشت انجام این كار برای متخصصان بیهوشی یك ضرورت تلقی شده است. اما با وجود نیاز بیماران به این نوع درمان‌ها و تربیت شدن نیروی انسانی كافی، این خدمات به علت نبود پوشش بیمه‌ای در مراكز دولتی ارایه نمی‌شود.

وی درباره درمان دردهای حاد اظهار كرد: درمان دردهای حاد و دردهای مزمن از درمان‌های ساده شروع می‌شود. اگر بدن بیمار به داروهای مسكن ساده مانند استامینوفن پاسخ مناسبی ندهد. داروهای ضد التهابی مانند دیكلوفناك، ایندومتاسین و ژلوفن برای او تجویز می‌شود. اگر این داروها نیز موثر نباشد، درمان با داروهای مخدر ساده‌تر مثل ترامادول و كدئین ادامه می‌یابد.

سعادت نیاكی تاكید كرد: ترامادول را برای دردهای ساده استفاده نمی‌كنیم چون جزو داروهای مخدر تلقی می‌شوند و ممكن است عوارضی برای بیمار در زمان مصرف داشته باشند علاوه برآن ممكن است در درازمدت بیمار به ترامادول وابسته شود و ترك آن عوارضی را برای او به همراه داشته باشد. بنابراین داروهای مخدر را زمانی باید تجویز كنیم كه داروهای ساده اثرگذار نبوده‌اند.

مدیر برنامه درد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره انواع دردهای حاد گفت: دردهای بعد از اعمال جراحی، دردهای پس از جراحات وارد شده به بدن به علت حوادث و تصادفات دردهای حاد هستند كه كنترل آنها به مراتب آسانتر از كنترل دردهای مزمن است. برای مدیریت این دردها مراكز درمانی باید مجهز به سرویس‌های درد حاد باشند.

سعادت نیاكی در پایان اظهار كرد: این سرویس‌ها در نقاط مختلف دنیا متداول است. معمولا یك متخصص بیهوشی در راس گروه است و پرستاران باتجربه در زمینه كنترل درد در كنار او فعالیت می‌كنند. این افراد به صورت شبانه روزی وظیفه كنترل درد حاد را برعهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha