شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 28061
 سلامت نیوز : گروهی از محققان ایرانی موفق به ساخت دستبندی برای نابینایان و كم‌بیناییان شدند كه آن‌ها را بی‌نیاز از عصا می‌كند.

امیر طباطبایی مجری این طرح از دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌و گو با فارس گفت: ما گروهی هستیم متشكل از محققان دانشگاه‌های مختلف تهران كه در جهت كاهش محدودیت‌ها و مشكلات معلولان و جانبازان فعالیت می‌كنیم و دستگاه‌های متعددی در این زمینه اختراع كرده‌ایم.

وی با اشاره به ساخت دستگاهی به جای عصا برای نابینایان و كم بینایان اظهار داشت: این دستگاه همانند ساعت مچی و یا دستبند روی دست نابینا بسته می‌شود و روی آن سنسورهایی نصب شده كه قادر به تشخیص موانع هستند و با هشدار لرزش یا صوتی فرد را مطلع می‌كند.

طباطبایی ادامه داد: در قسمت پایینی این دستگاه نیز سنسورهایی تعبیه شده كه قادر به تشخیص برآمدگی و فرورفتگی‌ها همانند مكان‌هایی كه پله دارند است.

وی افزود: می‌توان روی این دستگاه سنسورهای فتوالكترونیك نصب كرد كه با استفاده از این سنسورها دستگاه رنگ‌ها را تشخیص می‌دهد و به صورت صوتی به فرد نابینا اعلام می‌كند. هم اكنون این دستگاه قادر به تشخیص 20 الی 30 رنگ است كه قابلیت افزایش تعداد رنگ‌ها نیز وجود دارد.

این مخترع ایرانی گفت: ما قابلیت نصب جی‌پی اس را روی این دستگاه داریم كه با نصب جی‌پی‌اس با دادن آدرس فرد نابینا بدون كمك به شخص دیگری می‌تواند مسیر را پیدا كند

وی یادآور شد: نمونه اولیه این دستگاه با ابعادی بزرگ ساخته شده كه در نمونه‌های بعدی این دستگاه را می‌توان تا حد یك ساعت مچی كوچك كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha