سلامت نیوز : دانشیار ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سلولهای بنیادی موجود در بند ناف نوزاد را در ترمیم شکاف لب و کام، موثرتر از دیگر سلولهای بنیادی برشمرد .
دکتر آرزو جهان بین دانشیار ارتودنسی این دانشگاه در مقاله مشترکی که با دکتر هما کیانی فر متخصص زنان و زایمان در نهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران ارائه شده آورده است: شکاف کام و لب با احتمال تولد یک در 700 تولد از شایعترین نواقص مادرزادی به شمار می رود که به علت ایجاد اختلال در جوش خوردن زوائد جنینی صورت ایجاد می شود .
در روش های تهاجمی که با روش گرفتن ایلیاک و کرانیوم (پیوندهای استخوانی)صورت می گیرد علاوه بر نیاز به بیهوشی عمومی برای برداشت استخوان عوارضی همچون دردهای طولانی مدت و اختلالات عصبی را به همراه داشته باشد که با ابداع استفاده ازروشهای استخراج بنیادی جایگزینهای مناسب تر برای روش تهاجمی درمان شکاف لب و کام ایجاد شده است .
توانایی تکثیر و افزایش تعداد برای مدت طولانی و تبدیل به سلولهای تخصصی پس از دریافت پیام های شیمیایی معین از ویژگیهای کاربرد سلولهای بنیادی به شمار می رود .
سلولهای بنیادی را می توان از خون بند ناف نوزاد ، مغز استخوان ، بافت چربی ، پالپ های دندانهای شیری و دندانهای عقل استخراج کرد که در این میان استفاده از سلولهای بنیادی بند ناف با احتمال کمتر مرگ و یا پس زدن از اهمیت بیشتری برخوردار است .
دکتر آرزو جهان بین دانشیار ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقاله مشترک خود کاهش زمان انتظار برای استخراج سلولهای بنیادی از چهارماه به سه هفته نسبت به دیگر روشها ، جمع آوری خون بند ناف بدن درد و عوارض جانبی و استفاده از خون بندناف نوزاد مبتلا بلافاصله پس از تولد را از ویژگی های این روش نسبت به دیگر روشهای استخراج سلولهای بنیادی برشمرد.
گفتنی است نهمین كنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران 28 تا 30 اردیبهشت ماه با شعار ارتودنسی بهبود كیفیت زندگی در مشهد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha