شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 28077
سلامت نیوز : امروزه تبلیغات و آگهی در فعالیت های تجاری و اقتصادی، از اهمیت بسیاری برخوردار است اما در سال های اخیر رشد قارچ گونه و غیر مجاز انتشار آگهی نامه ها در شهر تهران، می تواند سلامت روانی جامعه را با تهدید روبرو كند.
 
به گزارش ایرنا، رشد بی رویه آگهی نامه های غیر مجاز در شهر تهران به حدی است كه ممكن است فردی روزانه با چند آگهی نامه در جلوی در منزل، محل كار و یا حتی در مسیر خود مواجه شود.
براساس مقررات، بسیاری از آگهی نامه ها كه در سطح شهر و به صورت رایگان توزیع می شود، غیرقانونی است. به گفته مدیر كل پیشین مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبق قانون مطبوعات، هر نشریه ای از جمله روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و آگهی نامه باید از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار دریافت كند.
نكته دیگری كه در آگهی نامه ها بسیار مشاهده می شود، تبلیغ كالاها و محصولات غیرقانونی و غیر بهداشتی است به طوری كه در برخی از آن ها می توان از تبلیغ انواع داروها و لوازم آرایشی بهداشتی غیر مجاز كه مجوز وزارت بهداشت را ندارد، مشاهده كرد.
مدیر كل پیشین مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش تر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: بر اساس شیوه نامه جدیدی كه در این اداره كل تهیه و تدوین شده، تمامی مدیران مسوول كه آگهی نامه ها را به صورت غیرقانونی منتشر كنند به دادسرا معرفی خواهند شد.
احسان قاضی زاده با یادآوری اینكه هر گونه نشریه ای اعم از آگهی نامه باید بر اساس مجوز هیات نظارت بر مطبوعات، انتشار یابد، ادامه داد: در دوره هشتم ریاست جمهوری یك شورای تبلیغات در هیات نظارت بر مطبوعات تشكیل شد كه انتشار آگهی نامه ها از آن زمان و با اجازه شورای یاد شده رواج یافت.
به گفته قاضی زاده، این در حالی است كه شورای تبلیغات یاد شده، علاوه بر نداشتن جایگاه قانونی، مصوبات آن نیز از وجاهت حقوقی و قانونی برخوردار نبوده است.
مدیر كل پیشین مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید،
مسوولان كانون های تبلیغاتی، اجازه انتشار آگهی نامه را ندارند و برای انتشار آگهی نامه باید از هیات نظارت بر مطبوعات، مجوز دریافت كنند.
وی معتقد است، كانون های تبلیغاتی فقط می توانند در حیطه خود یعنی تبلیغات در سطح شهر، به صورت بنر و دیوار نویسی و ساخت تبلیغات تلویزیونی فعالیت كند.
بنابر گفته قاضی زاده، هم اكنون حدود 50 تا 60 مركز آگهی نامه غیر قانونی و غیر مجاز در سطح شهر تهران فعالیت دارد.

** تا كنون با چند آگهی نامه برخورد شده است؟
قاضی زاده شمار آگهی نامه هایی كه پرونده آن ها به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است را 12 مورد بیان كرد و گفت: دادسرای فرهنگ و رسانه نیز علیه مسوولان تمامی این آگهی نامه ها اعلام جرم كرده و كیفرخواست آن را به شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران ارسال كرده است.
طبق قانون مطبوعات، تمامی نشریات باید از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار دریافت كنند بنابراین هر مطلب و تبلیغی كه در این نشریات صورت گیرد، از سوی هیات نظارت بر مطبوعات بررسی شده و در صورت غیر قانونی بودن آن، با استناد به مواد قانون مطبوعات با نشریه مربوطه برخورد می شود.
از آنجایی كه كالاهای تبلیغ شده در آگهی نامه در بیش از 90 درصد، كالاهای غیرقانونی و غیر مجاز بوده بنابراین از هرگونه نظارت گریزان بوده چرا كه بی شك، تبلیغاتی كه در آگهی نامه ها صورت می گیرد در یك نشریه قانونی و مجوز دار نمی تواند انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha