سلامت نیوز : یك كارشناس پرستاری سالمندان گفت: سالمندانی كه دچار اسكلروز عروقی یا تنگی و سفتی عروق هستند باید بیشتر به نكات ایمنی توجه كنند زیرا در هوای آلوده اكسیژن به میزان كافی به ارگان‌های حیاتی آنان نمی‌رسد.

شهین شهبازی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مسمومیت سالمندان شهری به هوای آلوده بر اساس گزارش‌های مراجعه آنان به مراكز درمانی بیشتر از سالمندان روستایی است و این مسئله نه تنها در كشور ما بلكه در اكثر كشورهای كه از آلودگی هوا در شهرها رنج می‌برند مصداق دارد.

وی با بیان اینكه بهبود شیوه زندگی می‌تواند تضمین كننده سلامت افراد در سالمندی باشد، گفت: آلودگی هوا و استنشاق گازهای سمی موجب ایجاد مسمومیت در افراد به ویژه سالمندان می‌شود كه این مسمومیت‌ها نیز در افراد به صورت سردرد، سرگیجه،‌ خواب آلودگی، خستگی و ضعف بروز می‌كند و در صورتی كه مسمومیت به حالت شدید رخ دهد بیمار سالمند دچار بی‌قراری، استفراغ و بیهوشی می‌شود و در شرایط حاد به صورت تشنج نیز ظاهر می‌شود.

این كارشناس پرستاری سالمندان تصریح كرد: مسمومیت به وسیله هوای آلوده در افراد مختلف به شرایط جسمانی و سلامت آنان و همچنین به نوع ماده، غلظت و شدت ماده‌ سمی بستگی دارد.

شهبازی بیان كرد: سالمندانی كه دچار اسكلروز عروقی یا تنگی و سفتی عروق هستند باید بیشتر به نكات ایمنی توجه كنند زیرا به دلیل سفتی یا تنگی عروق؛ اكسیژن به مقدار كم یا به میزان كافی به ارگان‌های حیاتی آنها نمی‌رسد.

وی خاطرنشان كرد: سن فیزیولوژیك افراد منعكس‌كننده وضع سلامت آنان به خصوص در سالمندان است كه در این راستا فاكتورهای شیوه‌ زندگی كه سن فیزیولوژیك افراد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند شامل كفایت و نظم خواب، مصرف متعادل غذا و تغذیه صحیح، سیگار، ورزش و فعالیت بدنی و وزن بدن را دربر می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha