سلامت نیوز :امروز دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران از ده کشور عضو سازمان همكاری اقتصادی (اکو) درخواست نمود تا با بکارگیری کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد به عنوان نقشه جامع مبارزه با فساد جهت فعالیت های ملی استفاده نمایند و این فعالیت ها و تجربیات حاصل از آن را در سطوح منطقه ای و بین المللی با سایر اعضا به اشتراک گذارند.

آقای آنتونینو دلئو نماینده مقیم دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران،  در نخستین اجلاس روسای دستگاه های مبارزه با فساد و نهادهای رسیدگی به شکایات مردمی کشور های عضو اکو که در محل ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، حضور داشت.

این اجلاس توسط سازمان بازرسی کل کشور با همکاری دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برگزار گردید. در طی دو روز برگزاری این اجلاس، شرکت کنندگان راه کارهای ارتقاء کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد، معیارها و مدل های موفق را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده، تا فرهنگ و آگاهی مبارزه با فساد را ایجاد و توانمند ساخته و همچنین همکاری های منطقه ای و بین المللی اعضا اکو را افزایش دهند.

آقای دلئو تأکید نمود که "کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد اولین و تنها ابزار حقوقی التزام آور در ارتباط با مبارزه با فساد است". تعداد 152 کشور به این کنوانسیون ملحق گردیده اند و اعضا ملزم به پیشگیری از جرم انگاری و فساد، ترویج همکاری های بین المللی و ارتقاء کمک های فنی و تبادل اطلاعات هستند.

در نوامبر سال 2009، کنفرانس اعضاء کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد جهت تشکیل مکانیزم بررسی همسان به توافق رسیدند، تا یکدیگر را در خصوص التزام به کنوانسیون مورد بازبینی قرار دهند. پس از بازبینی، موارد مناسب و محدوده هائی که نیاز به توانمند سازی داشتند، مشخص گردیدند. دلئو کشورهای عضو اکو را به "استفاده از مکانیزم بررسی همسان به منظور شناسائی موفقیت ها، چالش ها و اعلام نیازهای فنی جهت توانمند سازی اجرا کنوانسیون دعوت نمود".

تمامی کشورهای عضو اکو، اعضاء کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد نیز هستند. هرکدام از اعضا اکو توسط دو کشور دیگر عضو کنوانسیون، در طول سه سال آینده مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. آذربایجان، ایران و قزاقزستان در سال 2011، افغانستان و پاکستان در سال 2012، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان در سال 2013 مورد بازبینی قرار خواهند گرفت. در سال 2010، ایران و ازبکستان به ترتیب بنگلادش و اندونزی را مورد بازبینی قرارداده اند.

آقای دلئو اضافه نمود که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان پاسدار کنوانسیون، تصویب و اجرا کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد را تسهیل نموده و کشورهای عضو را در مواردی که منجر به پیشگیری و مبارزه با فساد هستند ، حمایت می نماید.

فتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به تمهیدات ملی، در منطقه اکو، به منظور تأسیس نهادهای موثر و پاسخگو در زمینه مبارزه با فساد ذیل کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد کمک می نماید. همچنین، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به اعضا اکو کمک های تکنیکی در غالب قانون گذاری، ظرفیت سازی و تأسیس نهادهای ذیربط ارائه می نماید. اجرا این برنامه ها، توسط کمک های مالی داوطلبانه اعضا سازمان ملل متحد ممکن می گردند. در انتها، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد آمادگی خود را جهت بررسی برنامه تأسیس شبکه منطقه ای مبارزه با فساد، در منطقه اکو، اعلام داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha