شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 28094
سلامت نیوز : رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی خراسان رضوی گفت: وضعیت پذیرش بیماران تالاسمی باید جدی بگیرید تا خانواده‌ها دچار پروسه پذیرش طولانی نشوند.

به گزارش فارس ، صدیقه گوینده صبح امروز در جشن انجمن حمایت از بیماران تالاسمی استان اظهار داشت: 522 بیمار تالاسمی ماژور در این استان شناسایی شدند كه 316 بیمار در مشهد هستند.
رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی خراسان رضوی، از معاونت بیماری‌های خاص خواست نظارت دقیقی در پذیرش بیماران تالاسمی كه مبتلا به بیماری قلبی هستند انجام شود تا خانواده بیماران دچار پروسه پذیرش طولانی در بیمارستان نشوند.
وی وضعیت طیف سنی بیماران تالاسمی را تا پایان سال گذشته، زیر 28 سال اعلام كرد و گفت: عارضه قلبی و هپاتیت، بیماری‌های عفونی از جمله بیماری‌های شایعی است كه بیماران تالاسمی به آن مبتلا می‌شوند.
گوینده، به فقر فرهنگی در زمینه پیشگیری از بیماری تالاسمی اشاره كرد و افزود: پیشگیری وظیفه همه ماست و باید با برنامه‌‌ریزی درست و اصولی این آموزش را به خود مردم واگذار كرد و در صورت تشخیص جنین قبل از تولد به تالاسمی با حكم مراجع تقلید سقط درمانی و ختم حاملگی انجام می‌شود.
وی گفت: در راس معضلات اجتماعی این بیماری، با فقر فرهنگی در این زمینه مواجه هستیم كه باید با همكاری رسانه‌ها و شبكه بهداشت و درمان برای پیشگیری از تولد فرزندان تالاسمی فرهنگسازی ‌شود.
رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی نیز اظهار داشت: با توجه به اهمیت مصرف خون در بیماران تالاسمی، از ابتدای سال 87، تولید خون ویژه این بیماران در انتقال خون استان خراسان رضوی با استفاده از كیسه‌های فیلتردار (presstorage ) انجام می‌شود.
اسماعیل خیامی گفت: از مزایای عمده كیسه‌های فیلتردار كاهش عوارض تزریق خون در این گروه است.
وی افزود: سیستم فیلترینگ این كیسه‌ها سبب حذف لكوسیت‌های خون شده و واكنش‌های ناشی از تزریق خون مكرر را در بیماران تالاسمی كاهش می‌دهد.
خیامی افزود: كیسه‌های فیلتردار نسبت به كیسه‌های معمولی هزینه بیشتری داشته و از این واحد خون نمی‌توان پلاكت تهیه كرد.
وی خاطر نشان كرد: این سازمان با انجمن حمایت از بیماران تالاسمی به دلیل فراهم آوردن فرآورده‌های خون برای بیماران ارتباط تنگاتنگی دارد.
وی سپس از بیماران تالاسمی خواست فرهنگ استفاده از خون شسته شده كه در زمان تولید برای بیماران فیلتر می‌شود را ترویج دهند، گفت: در راستای ترویج این فرهنگ آموزش‌های حضوری و غیر حضوری از طریق نشریه این سازمان برگزار می‌شود.
خیامی گفت: سازمان انتقال خون ایران امروز به دلیل پیشرو بودن در زمینه علمی، آموزشی و فنی و كیفیت محصولات و خدمات حرف نخست را در سطح منطقه می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha