سلامت نیوز :در پی اظهارات رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی مبنی بر فروش داروهای این بیماران به قیمت آزاد در داروخانه‌های هلال احمر، رییس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای بیماران خاص در داروخانه‌های هلال احمر، 29 فروردین و مركز بیماری‌های خاص به قیمت آزاد عرضه نمی‌شوند.

دكتر احمد شیبانی درگفت‌وگو با ایسنا، افزود: داروهای بیماران خاص مگر در موارد ویژه به قیمت آزاد عرضه نمی‌شود. به عنوان نمونه امكان دارد این نوع داروها به بیماران فاقد پرونده در مركز پزشكی خاص به قیمت آزاد فروخته شود كه این موارد نیز قابل بررسی است.

وی در ادامه گفت: داروهای بیماران خاص را نمی‌توان به طور گسترده توزیع كرد و مصرف كنندگان آن‌ها شناخته شده هستند. این داروها از طریق بنیاد بیماری‌های خاص توزیع می‌شود البته یكی دو داروخانه دیگر از جمله هلال احمر را نیز برای توزیع این نوع داروها در نظر گرفته‌ایم تا بیماران آسان‌تر به داروهای خود دسترسی پیدا كنند.

رییس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت افزود: تجویز دارو برای بیماران خاص با نظر مركز بیماری‌های خاص صورت می‌گیرد. این بیماران در این مركز پرونده دارند. نوع و میزان داروی آنان مشخص است. وظیفه ما نیز برنامه‌ریزی برای تامین داروهای آنان است.

وی در ادامه گفت: بخشی از داروهای مبتلایان به ام اس، تالاسمی و هموفیلی وارد و بخش عمده‌ای از آن در داخل ساخته می‌شود.

وی درباره وضعیت توزیع داروی «سلسپت» گفت: چون بدن بیماران كلیوی به این دارو عادت كرده‌ است و پزشكان نیز بر استفاده بیماران از داروهای قبلی تاكید دارند، با وجود تولید این دارو در داخل كشور، واردات آن را قطع نكرده‌ایم تا بیماران بتوانند همچنان از داروی قبلی خود استفاده كنند.

شیبانی در پایان اظهار كرد: سلسپت تحت لیسانس یك شركت معتبر خارجی در داخل كشور تولید می‌شود ولی دو شركت دارویی داخلی در حال تولید ژنریك آن هستند كه كیفیت آن‌ها نیز مطلوب است. در این شرایط در زمینه توزیع داروی سلسپت و نوع ژنریك آن هیچ مشكلی نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha