سلامت نیوز :یک روانپزشک با اشاره به این که خود بیمار انگاری و نگرانی فرد در مورداین که مبتلا به یک بیماری خاص است از بیماریهای شبه جسمی است، گفت: این اختلال دوره‌ای بوده و ممکن است به مرور زمان فروکش کند در حالی که استرس‌های شدید، این بیماری را شعله ور می‌کند.

دکتر حامد محمدی کنگرانی عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان ایران در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: خود بیمارانگاران با وجود مراجعه به پزشک و انجام آزمایشهایی که جواب آنها منفی است راضی نمی‌شوند و به این که مبتلا به بیماری خاصی هستند اصرار می‌کنند. این اعتقاد موجب اختلال در کار و روابط آنها می‌شود.

وی ادامه داد: مبتلایان به این اختلال شایعترین علائم بیماری مانند سردرد، بدن درد و بی‌خوابی را دارند و معمولا از احساس گیجی، ضعف و تنگی نفس شکایت می‌کنند و اینها را به مشکلات جدی مانند ناراحتی خونی ربط می‌دهند.

این متخصص روانپزشکی با بیان این که در بعضی از افراد بعد از یک استرس شدید خود بیمار انگاری به وجود می‌آید، افزود: 70 تا 80 درصد مبتلایان، سابقه افسردگی و اضطراب دارند و همچنین افرادی که شخصیت وسواسی دارند و به اعضای بدن خود خیلی حساس هستند نیز به این اختلال دچار می شوند.

دکتر محمدی با اشاره به این که سطح فرهنگ و میزان تحصیلات در بروز این اختلال تاثیری ندارد، گفت: وجود سابقه بیماری کشنده در خانواده ممکن است این حس را در فرد به وجود آورد که خود او نیز مبتلا به بیماری خطرناکی است.

عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان ایران گفت: راه برخورد با این بیماری بسیار مهم است و از آنجایی که مبتلایان علائم بیماری را دارند، نپذیرفتن این احساس و رد کردن این علائم توسط خانواده کمکی به آنها نمی‌کند و البته تائید و تقویت این بیماری نیز راه درستی نیست و بهترین روش راهنمایی افراد به متخصصین مربوطه است.

«خود بیمار انگاری»، گریبانگیر قشر جوان!

دکتر محمدی در ادامه اظهار داشت: آزمایشهای مختلف با هزینه‌های بالا وجود این بیماری را تائید می‌کند و بنابراین باید از انجام آنها خودداری کرد و تنها در صورت مشاهده علائم جدید باید این اطمینان حاصل شود که این شواهد با بیماری خاصی مرتبط نیست و بدین منظور بررسی ماهانه یا دو ماه یکبار ضروری است.

وی خود بیمارانگاری را بیماری قشر جوان دانست و خاطرنشان کرد: این اختلال جزء بیماری‌های شبه جسمی است و همکاری و در تماس بودن دو متخصص مانند فوق تخصص سرطان و روانپزشک کمک زیادی به رفع آن می‌کند.

این متخصص روانپزشکی با بین این که خود بیمار انگاری ناشی از استرس پیش آگهی بهتری دارد و امکان درمان و بهبود آن بیشتر است، افزود: در صورت مشخص شدن عامل زمینه‌ای و درمان آن این بیماری در آینده خطرساز نمی‌شود.

دکتر محمدی تصریح کرد: تخصص فرد درمان کننده و نحوه رفتار خانواده با فرد مبتلا اهمیت زیادی دارد و تحمیل شدن هزینه‌های گزاف آزمایشهای مختلف به خانواده‌ها و تقویت این بیماری توسط آنها کمکی به درمان شخص نمی‌کند. همچنین در صورت منفی بودن جواب آزمایشها و انکار بیماری توسط خانواده، عدم اطمینان و برهم خوردن روابط میان آنها دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha