سلامت نیوز :رئیس انجمن زندگی بدون دخانیات گفت: مجریان قانون مبارزه با دخانیات در ممنوعیت عرضه قلیان و مواد دخانی ضعیف عمل كرده‌اند، استعمال دخانیات بین زنان افزایش یافته و جوانان به غلط تصور می‌كنند قلیان ضرر سیگار را ندارد در حالی كه ضرر آن 100 برابر است.

علی‌اصغر فرشاد در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینكه مضرات قلیان به شدت نسبت به سیگار بیشتر است اظهار داشت: طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی مصرف قلیان برابر حدود 100 نخ سیگار است و خطرات بیشتری را به دنبال دارد.

وی افزود: متأسفانه بر خلاف این نظرات برداشت عامه این است كه كشیدن قلیان یك كار تفریحی است و با توجه به اینكه در مجامعی مانند سفره‌خانه‌ها ارائه می‌شود خانواده‌ها تشویق به مصرف آن می‌شوند و همین موضوع مصرف قلیان از سوی جوانان را نیز بالا می‌برد.

فرشاد گفت: در قانون كنترل و مبارزه با دخانیات در خصوص عدم مصرف دخانیات در اماكن عمومی آمده است كه هر نوع مصرف مواد دخانی در اماكن عمومی ممنوع است اما متأسفانه با وجود قانون، مشاهده می‌كنیم كه درآمد اصلی برخی اماكن عمومی مانند قهوه خانه‌ها از مصرف قلیان است به طوری كه به عنوان مثال در بازدیدی كه از هتل‌های معروف در جنوب شهر داشتیم مشاهده كردیم درآمد اصلی این هتل‌ها از همین طریق است لذا منافع مدیریتی هتلداری ایجاب می‌كند كه مصرف آن ادامه داشته باشد.

وی اضافه كرد: جلسات زیادی با صنوف داشتیم. آنها معتقد بودند اگر قانون با قوت جاری شود و از طرفی دولت به اصناف محصولاتی جایگزین عرضه كند كه ضرر اقتصادی‌شان را كاهش دهد می‌توان تا حدود زیادی جلوی عرضه قلیان را گرفت.

فرشاد یادآور شد: دولت هم باید كمك كند كه این صنوف وارد عرضه مواد دیگری شوند البته باید در نظر داشت كه هر گونه عمل كنیم اماكن دوست دارند درآمد 5 تا 6 میلیون تومانی ماهانه خود را از مصرف قلیان و مواد دخانی داشته باشند لذا اگر اجرای قانون سست باشد، كاری از پیش برده نمی‌شود.

رئیس انجمن زندگی بدون دخانیات خاطر نشان كرد: متأسفانه قلیان به غلط عنوان فرهنگ با ارزش اجتماعی جوانان ما را به شدت به سمت خود كشانده است و كشوری كه زنانش كمتر از یك درصد مواد دخانی مصرف می‌كرد الان به خاطر مصرف قلیان درصد قابل توجهی این میزان افزایش یافته است. لذا قانون در ممنوعیت عرضه مواد دخانی خیلی قوی عمل نكرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha