سلامت نیوز :معاون اول رییس جمهور از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل کاهش چشمگیر بیماری مالاریا در کشور قدردانی کرد.
  محمدرضا رحیمی در هامش نامه روسای دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، بندرعباس، کرمان و جیرفت به وی که در آن از حمایت ها و پشتیبانی های وزیر بهداشت از برنامه های کاهش و کنترل مالاریا تشکر کرده بودند، از دکتر دستجردی به خاطر نائل شدن به این موفقیت قدردانی کرد.
بنا بر این گزارش در پی نوشت معاون اول رییس جمهور در نامه روسای دانشگاه ها به وی خطاب به وزیر بهداشت آمده است:
«سرکار خانم دستجردی وزیر با کفایت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. با سلام. اینجانب هم بمانند عزیزان امضاء کننده، قدردان تلاش ها و زحمات جنابعالی هستم و از خداوند سعادت و سلامت و توفیقات روزافزون برایتان مسئلت می نمایم. وجود ارزشمند شما و همکاران ارجمندی چون آقایان شکیبا و شکاری و صباحی و سیدی موجب مباهات و افتخار است.»
گفتنی است برنامه حذف مالاریا از سال 88 در کشور آغاز شد و هدف از اجرای آن توقف انتقال محلی بیماری و به صفر رساندن موارد بومی این بیماری در کشور بود. مالاریا از بیماری های شناخته شده بومی طی سالیان بسیار دور است که در حدود 65 سال پیش، سالیانه 30 درصد از جمعیت کشور را مبتلا می کرد. هم اکنون بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به مالاریا در استان های جنوب و جنوب شرقی کشور محدود شده و این بیماری در ایران به لحاظ مرگ و میر از بار بسیار پایینی برخوردار است و به طور متوسط سالیانه 1 تا 2 مورد مرگ در این خصوص گزارش شده است و در برخی نیز از سال ها هیچ موردی از مرگ و میر طی ده سال اخیر گزارش نشده است.
دکتر احمد رییسی، رییس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت در این خصوص به خبرنگار وب دا گفت: با انجام مداخلات بهداشتی و درمانی در سال 70 ابتلای سالانه 3 میلیون نفر به این بیماری در کشور به 100 هزار نفر کاهش یافت.
وی ادامه داد: سال گذشته موارد ابتلای مالاریا 3 هزار و 16 مورد در کشور گزارش شد که نیمی از این موارد را عمدتا" اتباع کشورهای همسایه، مناطق بومی و یا افراد ایرانی که در خارج از کشور مبتلا شده بودند تشکیل می داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha