شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 28109
سلامت نیوز :فعالیت های بدنی منظم و عادات غذایی خوب می تواند سلامت زنان را ارتقاء داده و از بسیاری بیماری ها و حالاتی که علت عمده مرگ و میر و ناتوانی زنان است پیشگیری کند.

طبق گفته بسیاری از پزشکان فعالیت های بدنی منظم به پیشگیری از بیماری های قلبی _عروقی کمک می کند، این بیماری ها که شامل بیماریهای قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی ست، باعث یک سوم مرگ و میر زنان در سراسر جهان می باشد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیماری های قلبی _عروقی باعث نیمی از مرگهای زنان بالای ۵۰ سال در کشورهای در حال توسعه هستند. توأم بودن فعالیت بدنی منظم و تغذیه کافی اصلی ترین و اثرگذارترین راه تنظیم چاقی خفیف تا متوسط و حفظ وزن ایده آل در زنان است.

دیابت ۷۰ میلیون زن را در سراسر جهان مبتلا کرده است
با توجه به آنکه دیابت ۷۰ میلیون زن را در سراسر جهان مبتلا کرده به نظر می رسد این میزان در سال ۲۰۲۵ به ۲ برابر افزایش یابد.
آنچه که از طریق تحقیقات پزشکی حاصل شده نشان می دهد که دیابت علاوه بر بیماری های قلبی _عروقی می تواند به کوری، آسیب عصبی، نارسایی کلیه، زخم پای دیابتی و قطع پا منجر گردد که تحقیقات جدید فعالیت های ورزشی را در کاهش این امر بسیار اثرگذار می داند.
پزشکان معتقدند که زنان مخصوصاً در دوران یائسگی در معرض خطر ابتلاء بالاتری نسبت به این بیماری قرار دارند، فعالیت بدنی منظم کمک می کند تا استرس، اضطراب و افسردگی و تنهایی کاهش یابد.

این فعالیت ها به خصوص در میان زنان حائز اهمیت است جراکه میزان افسردگی زنان نسبت به مردان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه دو برابر است و فعالیت بدنی به عزت نفس، اعتماد،اطمینان و بهبود مناسبات اجتماعی و وضعیت روانی کمک می کند.

اگرچه فواید بهداشتی و اجتماعی فعالیت های بدنی باید زنان را در مشارکت اینگونه فعالیت ها تشویق کند، اما نباید از این حقیقت که در مناطق بومی و روستایی و حاشیه شهر که درآمد کمی دارند و زنان ممکن است نیاز به اعمال حمایتی مثل تغذیه کافی، آموزش برای درآمدزایی، توصیه هائی متناسب با وضعیت فرهنگی خاص خودشان داشته باشند از آنها انتظار فعالیت های بدنی داشت.

با توجه به آنکه بر روی ورزشکاران زن تحقیقات دقیق و گسترده ای صورت نگرفته به همین دلیل یک اتفاق نظر کلی در مورد سطح عملکرد آنها وجود ندارد.
در هر حال نمی توان این موضوع را انکار کرد که وضعیت جسمی زنان با مردان متفاوت است و براساس نظرسنجی ها اکثر ورزشکاران زن معتقد به افت عملکرد بدنی در جریان دوران قاعدگی هستند، اما طبق گزارشات از لحاظ فیزیکی زنانی بوده اند که در طی زمان قاعدگی قادر به شکستن رکوردهای جهانی شده اند، شاید شنیدنش جالب باشد که در المپیک سال ۱۹۵۶ ملبورن، ۳ تن از برندگان مدال طلا حامله بوده اند.

در هر حال با توجه به ارزش والای زنان و اینکه نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و همچنین محور خانواده به شمار می آیند به نظر می رسد باید از نظر روحی و جسمی از سلامت و شادابی کافی برخوردار باشند و ورزش یکی از مهمنرین طرقی است که به زنان کمک می کند تا ضمن شرکت در فعالیتهای ورزشی، وظایف مادری را بهتر انجام داده و فرزندان را بهتر مورد تعلیم و تربیت قرار داده و نسل سالمتری به جامعه تحویل دهند. امروز ورزش یکی از مهمترین وسایل و ابزار رشد فکری و جسمی در جامعه است.

با توجه به آنکه ایجاد و توسعه سلامتی و فعالیتهای تفریحی از طریق عمومی نمودن ورزش و فعالیتهای بدنی در میان مردم یکی از اهداف دولتهاست باید مسئولان تلاش کنند در میان جوامع زنان و دختران علاقه به ورزش و انگیزه انجام تمرینات ورزش را ایجاد نموده به گونه ای که آنها را قادر سازد تا ورزش را بعنوان یک ضرورت در برنامه روزمره خود بپذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha