سلامت نیوز : مسوول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات با تاكید بر لزوم اجرایی شدن قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، گفت: امسال بیشتر فعالیتمان را متمركز كردیم كه بندهای بیشتری از قانون در كشور اجرایی شود.

خدیجه محصلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات در سال 85 و تصویب آیین نامه اجرایی این قانون در سال 86، گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال 1998 به تدوین كنوانسیون جهانی كنترل دخانیات اقدام كرد كه ایران نیز در این راستا در سال 1384 به كنوانسیون جهانی دخانیات پیوست.

وی با اشاره به فعالیت ستاد كشوری كنترل دخانیات به ریاست وزیر بهداشت بر اساس ماده یك قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، ادامه داد: در این ستاد پنج وزیر، فرمانده نیروی انتظامی و نماینده NGO جمعیت مبارزه با دخانیات و دو نماینده مجلس و رییس سازمان صدا و سیما حضور داشته و ناظر مصوبات ستاد هستند. مصوبات ستاد نیز با موافقت ریاست جمهوری برای اجرا به سازمان‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

محصلی، ساماندهی مراكز عرضه مواد دخانی (سیگار) و الصاق هشدارهای بهداشتی روی پاكت‌های مواد دخانی را از جمله راهكارهای كاهش مصرف مواد دخانی عنوان كرد و افزود: این موارد از دیدگاه ما در كاهش مصرف مواد دخانی بسیار موثرند و بر اجرایی شدن آن مصمم هستیم. در این زمینه هماهنگی‌های بین بخشی با سایر سازمان‌ها انجام شده و مراحل نهایی خود را طی می‌كند.

وی تاكید كرد: اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات برای ما بسیار مهم است و امسال بیشتر فعالیت‌مان را متمركز كردیم كه بندهای بیشتری از قانون در كشور اجرایی شود؛ از جمله ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن عمومی و ممنوعیت عرضه مواد دخانی (سیگار) در مراكز غیرمجاز.

محصلی با تاكید بر لزوم انجام ساماندهی عرضه مواد دخانی، گفت: در این زمینه دستورالعمل مربوطه توسط وزارت بازرگانی با همكاری سایر سازمان‌ها در كارگروه مربوطه در حال تدوین است. با اجرایی شدن این دستورالعمل، مراكز مجاز به عرضه سیگار تعیین می‌شوند. بر این اساس سایر مراكزی كه مجوز عرضه ندارند از پروسه عرضه حذف می‌شوند.

مسوول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات در پایان تاكید كرد: برای اجرای هر یك از مفاد قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات به فرهنگسازی و همچنین مدت زمانی برای اطلاع رسانی نیاز است. در این زمینه رسانه‌ها نقش مهمی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha