هادی مقدسی با اشاره به کودک آزاری" نیما" از سوی والدینش و رساندن صدمات جسمی و روحی شدید به وی،سلب صلاحیت از چنین والدینی را از مراجع ذیربط خواستار شد.

سلامت نیوز :هادی مقدسی با اشاره به کودک آزاری" نیما" از سوی والدینش و رساندن صدمات جسمی و روحی شدید به وی،سلب صلاحیت از چنین والدینی را از مراجع ذیربط خواستار شد.
هادی مقدسی ،نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با آریا اظهار داشت:در صورت ارتقاء بینش و بالا رفتن سطح  آگاهی آنان در زمینه های شناخت خانواده و تربیت فرزندان، این نوع وقایع کودک آزاری کمتر اتفاق خواهد افتاد و چنین فجایعی را در آینده نخواهیم داشت.

وی در رابطه با قضایای کودک آزاری، متولی دفاع از کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست سازمان بهزیستی کشور است، این سازمان باید  اطلاع رسانی کامل به مردم داشته باشد و با پیگیری این امور مردم را از اینگونه قضایا آگاه کند.

نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بر این اساس اگر سازمان بهزیستی بر طبق قوانین و مقررات مشخص و معین خود تشخیص دهد سرپرستانی فاقد صلاحیت و یا بد صلاحیت وجود دارند باید این سرپرستی را از آنان سلب کرده و آن را به عهده سازمان بهزیستی بگذارد.

مقدسی تصریح کرد: مراجع ذی ربط نیز در مقابل اینگونه حوادث باید طبق قانون و با قاطعیت کامل برخورد کرده و دربرخورد با چنین والدینی سلب صلاحیت آنها را اعمال کند.
وی عوامل متعددی را در وقوع اینگونه حوادث موثر دانست که از جمله آن می توان به مسائل زندگی، فاصله گرفتن خانواده ها از ریشه های اعتقادی و دینی، ازدواج های غیر مطالعه شده و و خارج از احکام دین ، مشکلات اقتصادی ، آسیب های اجتماعی و به خصوص اعتیاد در این زمینه اشاره کرد.

نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: راه حل درست در رویارویی با اینگونه مشکلات این است که با بازگشتن خانواده ها به اعتقادات و دین و شکل گیری ازدواج ها در خانواده ها براساس منطق از وقوع این آسیب ها که چنین حوادثی را در پی خواهد داشت جلوگیری شود.

کودکان میوه‌های زندگی و ثمره‌تلاش آدمیان‌اند، بچه‌ها آرزوهای بزرگی ندارند، توقعشان کم است، پیامبر بزرگ اسلام در آموزه‌های خویش حرمت و کرامت نهادن به کودکان را به عنوان یکی از اصول مترقی آموزه‌های اسلامی به پیروان خویش آموختند و ائمه بزرگوار شیعه در تکریم اولاد و میوه‌های زندگی احادیث گهر باری از خود باقی گذاشته ‌اند.
همچنین مقام معظم رهبری بارها در سخنانشان بر اهمیت دادن به کودکان تاکید داشته‌اند و فرموده‌اند: اگر مسئولان فرهنگی بخواهند مساله کودک و نوجوان را آنچنان که هست مورد اهتمام قرار دهند، خیال می‌کنم از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مساله بپردازند، و آنها به به علت ویژگیهایی که از نظر سنی دارند نیاز به حمایت و مراقبت شدید دارند اما گاهی بزرگسالان به دلایل مختلف به جای حمایت از کودکان آنها را مورد آزار جسمی، روانی و سو استفاده قرار می‌دهند. طبق نظر کارشناسان مهمترین علل این اتفاقات به دلیل ناآگاهی والدین، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، بیماری‌های روانی والدین و مشکلات خانوادگی صورت می‌گیرد.

طی یک ماه اخیر، کودک آزاری به یکی از مطرح‌ترین آسیب‌هایی که در کشور وجود دارند تبدیل شده‌اند، سه مورد کودک آزاری گزارش شده در یک ماه اخیر باعث شده است که این بحث در میان کارشناسان اجتماعی و خانواده‌ها داغ شود.

در سالهای اخیر و با گسترش کودک آزاری در کشور ،آن هم توسط والدین ،هر از چند گاهی نگاهها به سمت کودکانی جلب می شود که در چارچوب خانه ای که باید برایشان آرامش و امنیت داشته باشد با وحشیانه ترین وضع ممکن و به اسم تربیت، تنبیه و شکنجه می شوند.
طبق قانون مدنی ایران ، تنبیه کودکان توسط والدین باید متعارف باشد اما مرز بین متعارف و غیرمتعارف مشخص نشده است ، باید این موضوع از لحاظ فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد چون قانون و مجازات کودک آزار ،آخرین مرحله در جهت پیشگیری از این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha