سلامت نیوز : عضو جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: بر اساس تحقیقی در امریكا مشخص شده است مادرانی كه در دوران بارداری سیگار می‌كشند فرزندان پسر آنها در سن بلوغ و ازدواج عقیم خواهند شد.

صلاح‌الدین دلشاد در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینكه مضرات دخانیات برای همه در زمینه‌ بیماری‌های قلب، مثانه، حنجره و دیگر تا حدودی مشخص است اظهار داشت: در خصوص رابطه استعمال دخانیات با ناهنجاری‌های مادرزادی نیز امروزه تحقیقاتی صورت گرفته است.

وی افزود: دخانیات كه توسط زنان باردار مصرف می‌شود روی جنین عوارضی را ایجاد می‌كند كه مسائل مربوط به شكاف كام و لب شكری بودن نمونه‌ای از آن است و این موضوع بیشتر در افرادی كه استعمال دخانیات دارند، دیده می‌شود.

دلشاد تصریح كرد: تحقیقی در آمریكا انجام شده است و بر اساس آن مردانی كه بارور نمی‌شوند و عقیم هستند را بررسی كردند و مشخص شد این مردان بیشتر افرادی بودند كه مادران آنان در دوران بارداری استعمال سیگار داشتند و لذا وقتی آنها به سن بلوغ و ازدواج رسیدند عقیم شدند.

وی گفت: دخانیات طیف وسیعی از عوارض را به همراه دارد كه برخی از این عوارض را ما هم‌اكنون می‌بینیم، برخی را بعد از تولد نوزاد و برخی را 20 سال بعد.

این فوق تخصص جراحی كودكان ادامه داد: گاهی این تصور ایجاد می‌شود كه فردی كه سیگار می‌كشد فقط خود را دچار مشكل می‌كند در حالی كه افرادی كه در محیط سیگار هستند از مضرات آن در امان نیستند و مصرف سیگار خطراتی را برای آنها هم به دنبال دارد.

وی اضافه كرد: ضرر قلیان بر اساس مطالعات نشان داده شده است 10 تا 20 برابر دود سیگار است و مكان‌هایی كه قلیان عرضه می‌كنند ندانسته به مردم سم می‌دهند.

دلشاد با بیان اینكه روزانه 60 میلیارد تومان سیگار در كشور مصرف می‌شود خاطرنشان كرد: هزینه‌ای كه برای درمان بیماری‌های ناشی از سیگار و دود سیگار در كشور می‌شود 2 برابر هزینه مصرف سیگار در روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha