سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: علف چای برای درمان سستی، عدم تمركز، دلهره و تشویش، دلشوره و رفع بدخوابی مفید است.

محمد صالحی سورمقی در گفت‌و‌گو با  فارس اظهار داشت: از زمان باستان گیاهان متعددی برای مشكلات روحی- روانی و به عنوان آرام‌بخش استفاده می‌شد.

وی گفت: گیاهانی مانند اسطوخودوس، اكلیل كوهی، گل ساعتی و سنبل‌الطیب از جمله گیاهانی هستند كه از مصرف زیادی برخوردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: از میان بیش از 150 گیاه كه در حال حاضر برای مشكلات روحی- روانی مصرف می‌شوند مؤثرترین گیاه با نام فارسی علف چای با نام‌های دیگری از جمله گل راعی، هوفاریفون و گل هزارچشم است؛ نام علمی این گیاه HYPERICUM PERFORATUM و نام عمومی آن در جهان ST.JOHINS WORT است.

صالحی سورمقی بیان داشت: علف چای حداقل از 2200 سال قبل در اكثر اقوام و ملل جهان به عنوان آرام‌بخش و ضدافسردگی مصرف می‌شد، تقریباً تمام دانشمندان به نام طب سنتی از جمله ابن‌سینا و رازی درباره آن شرح داده‌اند.

وی افزود: امروزه بیش از یكصد كارخانه داروسازی از سرشاخه‌های گلدار علف چای فرآورده‌هایی به اشكال قرص، كپسول و قطره تهیه كرده‌اند به طوری كه پرمصرف‌ترین داروی گیاهی جهان در دهه اخیر بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: این گیاه به خوبی در نواحی شمالی ایران رویش دارد و از 15 سال قبل بهره‌برداری از آن به صورت صنعتی و به شكل قطره شروع شده است. نام ایرانی این دارو از 2 كلمه HYPERICUM (نام گیاه) و به افتخار نام ایران (IRAN) هایپیران (HYPIRAN) نامگذاری شده است.

صالحی سورمقی اظهار داشت: قطره هایپیران در درمان دلهره و تشویش، دلشوره، رفع بدخوابی و بی‌خوابی، سردردهای معمولی و میگرنی، رخوت و سستی، عدم تمركز، سردمزاجی، افكار مشوش، استرس و حتی وسواس و بیش فعالی كودكان دارای اثرات ایده‌آلی است.

وی ادامه داد: طبق مقالات ارائه شده در جهان درصد عوارض جانبی آن حدود 2،4 درصد است كه گذرا بوده و آثار جدی از خود نشان نداده است؛ مطالعات جدید محققان ایرانی نشان داده است كه قطره هایپیران در تسكین وزوزگوش دارای اثر قابل توجهی است و این اثر به مراتب از داروهای شیمیایی بهتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: خوشبختانه گیاهان علف‌چای كشت شده در شرایط آب و هوایی ایران از كمیت و كیفیت مواد مطلوبی برخوردار است به همین دلیل هایپیران از كیفیت بسیار بالایی نسبت به مشابهات خارجی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha