كلینیك‌های پیشگیری از دیابت توسط پزشكان دوره‌دیده برای جلوگیری از سرگردان شدن افراد در معرض خطر این بیماری امسال در سراسر كشور تاسیس می‌شوند.

محمد مهدی گویا، در گفت و گو با فارس، افزود: امسال برنامه‌های مفصلی برای پیشگیری و كنترل بیماریهای غیر واگیر در كشور داریم كه پیشگیری و كنترل دیابت یكی از آنهاست، به همین منظور ایجاد كلینیك‌های دیابت برای افراد در معرض خطر این بیماری كه هنوز به مرحله بیمارستانی نرسیده‌اند طراحی شده و به زودی اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: خدمات این كلینیك‌ها بین خدمات سطح پزشك عمومی و پزشكان متخصص است و پزشكان عمومی داوطلب با آموزش 15 روزه به شرط آنكه پروتكلهای وزارت بهداشت را رعایت كنند، مجوز تاسیس این كلینیك‌ها در بخش خصوصی را دریافت می‌كنند.
گویا گفت: هدف ما از تاسیس این كلینیك‌ها جلوگیری از سرگردان شدن افراد در معرض خطر بیماری دیابت است و دولت از این كلینیك‌ها در صورتی كه پروتكلهای وزارت بهداشت را رعایت كنند حمایت می‌كند.
وی افزود: این طرح همچنین قابلیت اجرا در قالب پزشك خانواده را نیز دارد.
رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت اضافه كرد: برای ارائه خدمات مناسب و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر امسال دوباره طرح جمع آوری اطلاعات نظام مراقبت از بیماریهای غیر واگیر با نظرسنجی از 5 هزار نفر در كشور اجرا می‌شود.
وی گفت: این نظر سنجی در قالب مصاحبه و پرسشنامه انجام می‌شود و البته تعدادی از افراد نمونه نیز مورد معاینه بدنی و تست قند خون و چربی خون قرار می‌گیرند تا ببینیم وضعیت بیماری آنها در چه مرحله‌ای است و بر اساس آن برای ارائه خدمات مناسب پیشگیرانه و درمانی در سطح كشور برنامه ریزی كنیم یا در صورت لزوم در برنامه‌های فعلی تجدید نظر كنیم.
آمارهای تخمینی بیانگر وجود حدود 7 میلیون فرد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر این بیماری در كشور است و بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارد.
اقدام دیرهنگام برای درمان و كنترل بیماری دیابت خطر از بین رفتن بینایی، بیماریهای كلیوی و ناراحتی‌های حركتی را در بر دارد ضمن اینكه هزینه‌های درمان این بیماری مزمن بسیار بالاست به همین علت پزشكان توصیه می‌كنند افراد در معرض خطر این بیماری كه افراد چاق یا دارای فامیل مبتلا به دیابت هستند با انجام مرتب آزمایش قند و چربی خون از بروز این بیماری پیشگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha