فوق تخصص گوارش كودكان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به شیوع اسهال نوع حاد در كودكان در فصل بهار گفت: كم شدن آب بدن بر اثر این بیماری می تواند كودك را دچار شوك كند و در نهایت منجر به مرگ او شود.
 
علی اكبر سیاری در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه سه میلیون كودك زیر پنج سال در جهان به دلیل از دست دادن آب بدن در اثر اسهال، جان خود را از دست می دهند.
مدیر گروه كودكان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: اسهال نوع حاد در فصل گرما به دلیل آلودگی سریع تر مواد غذایی، كودكان فراوانی را مبتلا می سازد؛ این بیماری بصورت ناگهانی آغاز می شود و بطور معمول ظرف دو هفته بهبود می یابد.
سیاری با بیان این كه هر كودك سالانه سه بار دچار اسهال می شود، گفت: كودكانی كه از شیر خشك تغذیه می كنند، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.
وی تشنگی، عطش، بی حالی، بی قراری، گریه، خواب آلودگی، سوء تغذیه، كم اشتهایی و گود افتادن زیر چشمان را از نشانه های كم آبی بدن در كودكان برشمرد و خاطرنشان كرد: والدین با مشاهده این علایم در كودكان باید فوری مایعات كافی مانند آب و سرم را به كودك برسانند و او را به بیمارستان منتقل كنند.
این فوق تخصص گوارش كودكان گفت: سرد شدن دست و پا، نبض ضعیف، ادرار كم، فشار خون پایین و بی رنگ شدن پوست در بیماری اسهال نشان دهنده از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن كودكان است و اینگونه كودكان در معرض شوك قرار دارند.
سیاری تاكید كرد: این نشانه ها بسیار با اهمیت هستند چراكه كودك دچار این علایم ممكن است جان خود را از دست بدهد.
وی یادآور شد: كودكان مبتلا به اسهال باید از خوردن میوه به جز موز ، آب میوه و نوشابه پرهیز كنند و تنها داروی موثر در درمان این بیماری نیز زینك سولفات است.
وی یادآور شد: وجود خون در مدفوع و نیز تب از علایم عفونت روده به شمار می رود كه نیاز به بستری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha