یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 28156
سلامت نیوز :كودكان چاق بیشتر در معرض بیماری های قلبی، مشكلات ارتوپدی مرتبط با وزن، بیماری های پوستی و مشكلات روانی قرار دارند.
به گزارش وب دا از مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران درصد كمی از چاقی كودكی متأثر از مسائل هورمونی و ژنتیك است و باید توسط پزشك معاینه و بررسی شوند . این بررسی شامل ارزیابی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی ، مشكلات ارتوپدی مرتبط با وزن ، بیماریهای پوستی ومشكلات روانی است.
بر اساس این گزارش كودكان چاق همچنین در معرض فشار خون بالا، ضربان قلب وبرون ده قلبی بیشتری نسبت به كودكان غیرچاق هستند و در نهایت استعداد بیشتر ابتلا به دیابت در كودكان چاق از عوامل نگران كننده درآینده به شمار می رود.
گفتنی است الگوی تماشای تلویزیون هم یكی از مواردی است كه  باید مورد بازبینی قرارگیرد چرا كه تماشای تلویزیون با چاقی دركودك ارتباط دارد و در كنار این موارد مشكلات روانی از قبیل افسردگی، عدم اعتماد به نفس و منفی بینی دركودكان چاق شایع تر است.
قابل توجه است كه وقتی كودكی دچار چاقی شد باید برنامه دقیقی برای درمان پیش بینی و طراحی شود كه این برنامه شامل كنترل رژیم غذایی، فعالیت بدنی و تغییر رفتار است.
كودك باید به طور روزانه غذای خودرا برای ارزیابی ثبت كند و این ثبت روزانه نباید فقط شامل نوع ومقدار مصرف غذا باشد بلكه باید دقیقاً مكان مصرف غذا، زمان واینكه با چه كسی غذا خورده است را مشخص كرد.
همچنین ورزش برای برقراری كاهش وزن لازم است، بنابراین در یك برنامه كنترل وزن فعالیت بدنی جزئی جدایی ناپذیر و ضروری است.
توصیه های ورزشی باید كوتاه باشد و شدت و زمان آن آرام آرام افزایش یابد، بهترین زمان 20 تا30 دقیقه فعالیت بدنی علاوه برفعالیت معمولی روزانه و فعالیتی است كه كودك درمدرسه انجام می دهد.
رفتارهای تغذیه ای نیز نقش موثری در كنترل وزن كودكان دارد به طوریكه كودكان باید درهنگام صرف غذا لقمه های كوچكتر بردارند وغذا را كاملاً بجوند.
بر اساس این گزارش والدین باید توجه داشته باشند كه برای رسیدن  به وزن مطلوب وداشتن فعالیت بدنی برای كودكان خود پاداش در نظر بگیرند چراكه مشاركت خانواده ها و همكاری آنها در كنترل چاقی كودك موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha