سرپرست انستیتو پاستور ایران گفت: این مركز با همكاری شركتهای دانش‎بنیان وابسته پروژه تولید واكسن انسانی هاری و واكسن هموفیلی را كلید زده است و امیدواریم طی 2 تا 3 سال آینده به تولید برسد.

سلامت نیوز :  سرپرست انستیتو پاستور ایران گفت: این مركز با همكاری شركتهای دانش‎بنیان وابسته پروژه تولید واكسن انسانی هاری و واكسن هموفیلی را كلید زده است و امیدواریم طی 2 تا 3 سال آینده به تولید برسد.

مصطفی قانعی در گفت‎وگو با فارس، اظهار کرد: انستیتو پاستور ایران یكی از مراكز مهم تبدیل دانش به فناوری و محصول نهایی است بر این اساس وزیر بهداشت یك بخشنامه 9ماده‌ای را به این انستیتو ابلاغ كرده است كه مطابق آن اعضای هیئت علمی این مركز شركتهای دانش‎بنیان را برای تبدیل دانش به محصول و تجاری سازی محصولات تشكیل دهند كه مورد حمایت این انستیتو قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بر اساس این بخشنامه همه معاونان وزارت بهداشت باید در امر حمایت از این شركت‌ها برای رسیدن به تولید نهایی كیت‌های تشخیصی بیماریهای عفونی، واكسن و داروهای نوتركیب همكاری كنند، این پروسه اكنون شروع شده است و با حمایت مالی معاونت علمی ریاست جمهوری كه هزار میلیارد تومان اعتبار برای این كار در اختیار دارد، گسترش می‌یابد.

وی گفت: مهمترین اقلامی كه اكنون كار مطالعه برای تولید آنها آغاز شده است، یكی واكسن انسانی هاری و دیگر واكسن هموفیلی است، همچنین تولید چند نوع كیت تشخیصی بیماریهای عفونی هم از طریق همین شركت‌ها با حمایت دولت از طریق حمایت انستیتو پاستور انجام می‌شود.

قانعی اضافه كرد: واكسن انسانی هاری اكنون سالهاست كه در دنیا تولید می‌شود و كشور ما هم وارد كننده آن است اما در ایران تاكنون تولید نشده است، در مورد واكسن هموفیلی نیز این واكسن سالهاست در دنیا تولید شده است اما ما حتی وارد كننده آن نیستیم و اكنون این واكسن در كشور ما وجود ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد كیت‌های تشخیصی بیماری‌های عفونی مانند ایدز نیز انواع مختلفی از كیت‌های تشخیصی برای تشخیص زودتر این بیماری‌ها وجود دارد كه مراحل بررسی و مطالعه برای تولید آنها در كشور در حال انجام است.

وی گفت: این واكسن‌ها و كیت‌های تشخیصی برنامه‌هایی نیستند كه خیلی زود به نتیجه نهایی برسند و بین 2 تا 3 سال آینده باید منتظر تولید نهایی و ورود آنها به بازار باشیم.

سرپرست انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در مورد داروهای نوتركیب نیز به جز واكسن هپاتیت و واكسن ب‎ث‎ژ هنوز محصول دیگری در انستیتو پاستور ایران به تولید نهایی نرسیده است، داروی اریتروپوئتین (برای افراد دچار كم‎خونی و نارسایی كلیه كاربرد دارد) البته مراحل كازمایی بالینی روی انسان را طی می‌كند و برای ورود به بازار از بقیه پروژه‌ها جلوتر است.

پیش از این محمدحسین مدرسی، رئیس انستیتو پاستور ایران به خبرنگار فارس گفته بود: 3 داروی نوتركیب اریتروپوئتین، استرپتوكیناز و اینترفرون آلفا در این مركز تولید شده و منتظر تأیید وزارت بهداشت برای ورود آن‌ها به بازار و تأمین كل نیاز دارویی كشور هستیم.

وی اردیبهشت 89 به خبرنگار فارس گفت: هنوز هیچ‏كدام از این داروهای تولیدشده از سوی انستیتو پاستور ایران وارد بازار نشده است زیرا باید اول معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت آنها را تأیید نهایی كند اما دو شركت خصوصی تولید 2 دارو از این 3 دارو را در كشور شروع كرده‌اند كه محصولات آنها نیز باكیفیت است.

مدرسی گفت: داروی استرپتوكیناز برای بیماران قلبی و افراد در معرض سكته است كه با لیز كردن لخته خود جلوی سكته را می‌گیرد، داروی اریتروپوئتین هم برای افراد دچار كم‏خونی و نارسایی كلیه كاربرد دارد و داروی اینترفرون آلفا نیز برای درمان افراد مبتلا به هپاتیت استفاده می‌شود.

وی افزود: اینترفرون دارای چند نمونه مختلف آلفا، بتا1 و بتا2 است كه دو نمونه اینترفرون بتا و بتافرون از این مجموعه توسط بخش خصوصی تولید شده و در بازار موجود است كه برای بیماران مبتلا به «ام‎اس» و برخی بیماری‌های دیگر كاربرد دارد. البته نمونه خارجی این داروها را هم در كشور داریم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفته بود: به احتمال 90درصد امسال (سال 89) مجوز تولید و عرضه به بازار این داروها از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود، انستیتو پاستور ایران نیز این آمادگی را دارد كه به فاصله چند ماه از صدور این مجوز كل نیاز كشور به این داروها را تأمین كند و به خودكفایی برسیم به خصوص اینكه همین الآن هم مقداری از این داروهای تولیدشده در انبار انستیتو پاستور ایران موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha