مشاور وزیر بهداشت گفت: روند سریع پیر شدن جمعیت كشور و رشد روز افزون بیماری‌های غیر واگیر هزینه‌های بسیار بالایی را در آینده به كشور تحمیل می‌كند و هیچ راهی جز ارتقای آگاهی مردم به كمك سیستم پزشك خانواده برای آن متصور نیست.

محمدرضا واعظ مهدوی در گفت‌و‌گو بافارس‌ افزود: جامعه ما در معرض چالش‌های زیادی در حوزه سلامت است كه پیر شدن جمعیت و رشد سریع بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مفاصل و سرطان‌ها مهم‌ترین آن‌هاست.
وی اضافه كرد: در زمان حاضر 6/6 درصد جمعیت كشور بالای 60 سال سن دارد اما به سرعت این میزان در حال افزایش است بنابراین باید از هم اكنون برای پیش‌گیری از عوارض پیری جامعه و هزینه‌های بالای آن و داشتن افراد مسن شاداب، توانمند و با طراوت برنامه‌ریزی داشته باشیم.
معاون سابق وزارت رفاه و سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی گفت: اگر بخواهیم در سیستم سلامت كشور منتظر باشیم تا مردم بیمار شوند و برای درمان مراجعه كنند با مشكلات بسیار زیادی مواجه می‌شویم بنابراین تنها چاره كار به جلوكشاندن سطح مداخله سیستم بهداشتی و درمانی كشور در قالب پزشك خانواده و به صورت مراقبت از سلامت در زمان سالم بودن افراد است.
مشاور وزیر بهداشت افزود: طرح پزشك خانواده به هیچ‌وجه برای كاهش هزینه‌های نظام سلامت و به عنوان یك فیلتر در مقابل خدمات پزشكان متخصص طراحی نشده است بلكه هدف اصلی آن انجام مداخلات لازم در زمان سلامت برای پیش‌گیری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها و ارتقای سطح دانش و آگاهی‌های اجتماعی برای برخورداری از یك زندگی سالم و با كیفیت است.
واعظ مهدوی گفت: بهبود شیوه زندگی با تغذیه سالم، استفاده نكردن از روغن و مواد غذایی مضر، ورزش و سلوك اجتماعی وخانوادگی صحیح امكان‌پذیر است تا مردم كم‌تر مریض شوند و سالم‌تر زندگی كننددر واقع ارتقای كیفیت زندگی مردم هدف اصلی طرح پزشك خانواده است به نحوی كه همه مردم چه پیر و چه جوان زندگی با طراوت، شاداب و پر انرژی داشته باشند.
وی افزود: در سیستم پزشك خانواده، پزشك هر خانواده تنها درمانگر نیست بلكه به صورت یك مداخله‌گر فعال مشاور سلامت خانواده است و مشاور امینی است كه ارتقای سطح توانمندی‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد تحت پوشش را وظیفه خود می‌داند.
وی اضافه كرد: اجرای سیستم پزشك خانواده از اواسط سال 84 در كشور آغاز شده است و اكنون با گذشت 5/1 ‌سال از آن زمان هنوز در مرحله استقرار و تثبیت اولیه است و با توجه به تجربه كشورهای موفق در اجرای این سیستم هنوز به 6 تا 7 سال دیگر برای استقرار كامل آن زمان نیاز داریم.
واعظ مهدوی گفت: پزشكی خانواده خودش یك نوع تخصص است و پزشكان عمومی كه در كسوت پزشك خانواده در این طرح مشغول به كار شده‌اند باید مهارت‌های لازم را برای ارتباط مؤثر با مردم، توانمندسازی آنان و چگونگی آموزش و مشاوره به مردم را بر اساس دستور العمل‌های مدون خطوط راهنمای درمان (‌guideline) بیاموزند.
وی افزود:‌ برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارائه این آموزش‌ها به پزشكان عمومی در قالب سمینارهای بازآموزی، آموزش‌های پودمانی، كارگاه‌های آموزشی و سایر روش‌های آموزشی انجام شده است كه برخی از آن‌ها شروع شده و بقیه نیز به مرور اجرایی می‌شود.
مشاور وزیر بهداشت گفت:‌ علاوه بر آن تأمین امكانات زیست مناسب برای پزشكان خانواده و تحقق امنیت شغلی برای آنان از مقدمات ضروری برای اجرای كامل این سیستم است كه باید در هر صورت عملی شود تا از وضعیت فعلی كه در سیستم بهداشت و درمان كشور فقط ارائه كننده خدمات درمانی هستیم به یك سیستم فعال مداخله گر در سلامت برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha