رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری گفت: درمان بیمار سوختگی هزینه‌بر است و بیمارستان‌های خصوصی به ازای هر یك درصد سوختگی بیمار یك میلیون تومان پول می‌گیرند اما وزارت نیرو و كار در این زمینه مسئولیت قبول نمی‌كنند.

سلامت نیوز : رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری گفت: درمان بیمار سوختگی هزینه‌بر است و بیمارستان‌های خصوصی به ازای هر یك درصد سوختگی بیمار یك میلیون تومان پول می‌گیرند اما وزارت نیرو و كار در این زمینه مسئولیت قبول نمی‌كنند.

به گزارش فارس، حمید صالحی در نشست خبری اولین سمینار نقش سلول‌های بنیادی در سوختگی كه صبح امروز در بیمارستان شهید مطهری برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه همچنان سوختگی با برق قربانی می‌گیرد و شاهد قطع عضوهای متعدد و حتی چند عضوی هستیم.

وی افزود: متأسفانه وزارت نیرو مسئولیت قبول نمی‌كند و وزارت كار هم آموزش نمی‌دهد. از طرفی كارفرما هم خود را درگیر فرد سوخته نمی‌كند و نهایتاً این كارگر است كه بستری می‌شود و با میلیون‌‌ها تومان هزینه دست و پنجه نرم می‌كند كه عمدتاً درمان آنها به همین دلیل ناقص می‌ماند.

صالحی تصریح كرد: از 2 سال پیش با بیمه‌ها چالش می‌كنیم كه پوشش بیمه‌ای سوختگی ضرورتاً جزء پوشش بیمه‌ها باشد تا آمار مرگ و میر كاهش یابد.

رئیس بیمارستان شهید مطهری با بیان اینكه بیمار سوختگی هزینه‌بر است، خاطر نشان كرد: برخی بیمارستان‌های خصوصی به ازای هر درصد سوختگی یك میلیون تومان هزینه می‌گیرند كه در این صورت بیماری كه 20 درصد سوختگی دارد باید 20 میلیون تومان هزینه كند و این در حالی است كه بیمارستان سوختگی دولتی مطهری كه غرب كشور را پوشش می‌دهند آمار تخفیف‌های درمانیش به قدری است كه توان اداره بیمارستان را از آن می‌گیرد.

وی با بیان اینكه وزارت بهداشت به بیمارستان كمك می‌كند اما كافی نیست‌ ادامه داد: متأسفانه به آموزش و پیشگیری توجه چندانی نمی‌شود و این در حالی است كه میزان مرگ و میر سوختگی در سال 5.5 در 100 هزار نفر است در حالی كه این میزان در كشورهای توسعه یافته 1 در 100 هزار نفر است

صالحی با اشاره به برخی هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به سوختگی گفت: به عنوان مثال در مورد هر كشت پوست به ازای هر 100 سانتیمتر مربع باید 16 هزار دلار هزینه شود كه اگر كشت پوست را بومی كنیم این میزان به 5 هزار دلار یعنی 5 میلیون تومان كاهش می‌یابد كه برای 10 درصد آن هر بیمار سوخته باید 50 میلیون تومان هزینه كند.

وی گفت: بیماران به ازای هر تخت روز در این بیمارستان 100 هزار تومان و به ازای هر تعویض پانسمان روزانه 20 هزار تومان هزینه می‌كنند كه اگر هزینه‌های جانبی آن را در نظر بگیریم برای هر بیماری بستری سوختگی در این بیمارستان در ماه 9 میلیون تومان هزینه می‌شود.

صالحی با بیان اینكه تعداد مراكز سوختگی در كشور كفایت نمی‌كند ادامه داد: این مراكز به نظر می‌رسد از نظر نیروی متخصص سوختگی و كارآمد مشكل دارد.

رئیس بیمارستان شهید مطهری خاطر نشان كرد: كادر پرستاری در مراكز سوختگی با مراكز درمانی دیگر متفاوت است كه خوشبختانه با استخدام جدید پرستاران این كمبود رفع خواهد شد.

صالحی یادآور شد: وزارت بهداشت باید نگاه ویژه‌ای به پرستار و پزشك متخصص سوختگی داشته باشد چرا كه این افراد با بیمارانی كار می‌كنند كه رنگ، بو و ظاهر مناسب ندارند و این پرستاران با پرستاران ویژه قلب متفاوتند اما متأسفانه این نگاه ویژه وجود ندارد.

رئیس بیمارستان شهید مطهری گفت: سوختگی الكتریكی به میزان 95 درصد در سنین 20 تا 35 سال و بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد و اكثر افرادی كه بستری می‌شوند حتماً قطع عضو و از كار افتاده می‌شوند چرا كه اكثر آنها حرفه‌ای نیستند و به عنوان مثال كارگر ساختمانی هستند.

سمینار نقش سلول‌های بنیادی در سوختگی 5 و6 خرداد در مركز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha