یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 28161
سلامت نیوز : معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور گفت: امسال بین 10 تا 14 میلیون نفر از جمعیت كشور زیرپوشش طرح پزشك خانواده قرار می‌گیرند.

به گزارش فارس ، علیرضا مصداقی‌نیا در همایش معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور و 20 نفر از مدیران كل ستادی وزارت بهداشت در هتل سپیدار انزلی با اشاره به اجرای طرح پزشك خانواده اظهار داشت: سال گذشته 500‌هزار نفر در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری زیرپوشش طرح پزشك خانواده قرار گرفتند و امسال این طرح بین 10 تا 14 میلیون نفر در كشور را زیرپوشش قرار می‌دهد.
وی اجرای طرح پزشك خانواده را از شهرهای زیر 20‌هزار نفر به شهرهای زیر 50‌هزار نفر عنوان كرد و افزود: اجرای طرح پزشك خانواده موجب كاهش بار اقتصادی می‌شود.
معاون وزیر بهداشت تامین سلامت مردم از طریق پیشگیری را مورد تاكید قرار داد و تصریح كرد: موفقیت این امر نیازمند مراقبت‌های بهداشتی اولیه، پزشك خانواده و نظام ارجاع را پیاده می‌كنیم.
وی درباره فرسودگی خانه‌های بهداشت بیان داشت: یك‌هزار و 250 خانه بهداشت جدیدالتأسیس در كشور وجود دارد و امسال تكمیل خانه‌های بهداشت نیمه‌كاره روستایی و شهری نیز باید انجام شود.
مصداقی‌نیا با اشاره به وضعیت بهداشت سلامت كشور خاطرنشان كرد: این امر قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.
وی كاهش چشمگیر بیماری‌های بومی و گرمسیری نظیر مالاریا، روده‌ای و بیماری‌های انتقالی با آب و غذا را از جمله اقدام‌های ارزشمند وزارت بهداشت در سلامت كشور عنوان كرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح كرد: بیماری‌های انگلی و روده‌ای كنترل شده‌اند و مالاریا از 200‌هزار مورد اكنون به دو‌هزار و 900 مورد رسیده است.
وی از تصویب حذف بیماری مالاریا خبر داد و خاطرنشان كرد: در این راستا گام‌های مهمی برداشته شده است.
مصداقی‌نیا درباره بیماری ایدز اظهار داشت: روزگاری بیماری ایدز را مختص معتادان تزریقی می‌دانستند ولی امروزه این بیماری به طرف رفتارهای جنسی پیشرفته است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نسبت به بیماری‌های واگیردار هشدار داد و اظهار داشت: مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار باید همواره آماده باشند.
وی دخانیات را یكی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان دانست و تصریح كرد: سن استفاده از دخانیات رو به كاهش بوده و تعداد مصرف كنندگان در بین دختران و زنان كشور رو به افزایش است و دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت باید با جدیت به این مسئله توجه كند.
مصداقی‌نیا ثبت سرطان به عنوان برنامه‌ریزی مهم را در دستور كار وزارت بهداشت عنوان كرد و بیان داشت: برنامه و شورای علمی جدیدی برای رسیدگی بهتر به بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های ژنتیكی طرح‌ریزی شده است.
وی وضعیت بهداشت روانی در جامعه را دچار معضلات دانست و افزود: بهداشت روانی جامعه امر مهمی است و اگر به آن توجه نشود كار خود را درست انجام نداده‌ایم.
معاون وزیر بهداشت كشور خاطرنشان كرد: سال گذشته پایش بهداشت و روان را در دانشگاه‌ها انجام دادیم و امیدواریم بتوانیم از این اطلاعات در برنامه‌ریزی‌ها استفاده كنیم.
وی آسیب‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی را از برنامه‌های مهم عنوان كرد و بیان داشت: این امر در دستور كار قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی گیلان نیز در این مراسم از احداث 90 خانه بهداشت و مركز بهداشتی در این استان خبر داد.
حسن بهبودی افزود: در حال حاضر در یك‌هزار و 230 مركز و خانه بهداشتی و پایگاه، خدمات بهداشتی عرضه می‌كنیم كه نیاز به تجهیز دارند.
وی با بیان اینكه سال گذشته 500 میلیون تومان خارج از شمول برای تجهیز این مراكز پرداخت شد، افزود: امیدواریم امسال نیز اعتبار لازم برای تجهیز دیگر مراكز اختصاص داده شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی گیلان درباره وضعیت بیمه جمعیت روستایی استان اظهار داشت: در حال حاضر یك میلیون و 100‌هزار جمعیت روستایی گیلان زیر‌پوشش بیمه روستایی هستند و 276 پزشك خانواده و 216 ماما در مراكز بهداشتی استان مشغول ارائه خدمات هستند.
وی تعداد بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی را 22 باب و بیمارستان خصوصی را شش باب عنوان كرد و افزود: 12 بیمارستان دولتی جدید و دو بیمارستان خصوصی جدید نیز در گیلان در حال ساخت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی گیلان تعداد مراكز آزمایشگاهی استان را 180 آزمایشگاه، 67 مركز رادیولوژی، هفت mri و 14 مركز سی‌تی اسكن و 305 داروخانه عنوان كرد.
وی یكی از برنامه‌های راهبردی دانشگاه علوم پزشكی گیلان را سایت دانشگاهی لاكان عنوان كرد و اظهار داشت: ساخت این سایت از سال 1370 آغاز شده و تاكنون دو دانشكده، یك سلف سرویس، یك مركز اطلاع‌رسانی و یك بیمارستان 400 تختخوابی فوق تخصصی نیز در حال ساخت است.
بهبودی این سایت را یكی از نقاط مهم سلامت و آموزش رشته‌های پزشكی و پیراپزشكی ذكر كرد و افزود: دانشگاه دندانپزشكی سایت لاكان رشت آماده شده و دانشكده پزشكی نیز در حال ساخت است.
وی خاطرنشان كرد: 70 درصد بخش‌های مختلف بیمارستان‌های آموزشی استان بازسازی شده و امسال 30 درصد باقی مانده از محل اعتبارات نیز بازسازی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha