سلامت نیوز :رئیس مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بخاری‌های قطره‌ای‌ كه شایع‌ترین عامل سوختگی در مدارس و خانه‌ها هستند، متأسفانه هنوز هم تولید می‌شوند.

به گزارش فارس، محمد جواد فاطمی در نشست خبری سمینار یك روزه نقش سلول‌های بنیادی در درمان سوختگی با بیان اینكه هدف برگزاری سمینار بررسی درمان‌های نوین سوختگی در ایران است، اظهار داشت: متأسفانه در زمینه پیگیری درمان پیشگیری و بازتوانی بیمار پس از درمان دچار اشكالات شدید هستیم و آمار سوختگی‌های موجود در كشور بیش از حد استاندارد جهانی است و این در حالی است كه آمارهای دقیقی در این زمینه نداریم چرا كه سیستم ثبت اطلاعات جامع سوختگی در ایران وجود ندارد.

وی گفت: متأسفانه علت سوختگی، عوارض آن و میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در دسترس نیست. وارد كردن درمان‌های جدید در سیستم سوختگی نیز به سختی انجام می‌شود، درمان‌ها قدیمی، غیر استاندارد و مراكز درمانی هم غیر استاندارد هستند كه باعث می‌شود مرگ و میر ناشی از سوختگی بالا رود.

فاطمی تصریح كرد: در رشته‌های مختلف پزشكی سلول‌های بنیادی توانسته‌است امیدهای زیادی را ایجاد كنند و در حال حاضر مهمترین نوع سوختگی كه سوختگی‌های درجه 3 است نیاز به پیوند پوست دارد.

وی اضافه كرد: جایگزین پیوند پوست، پوست مصنوعی است كه به خاطر بالا بودن قیمت آن و ناكارآمدی در درمان هنوز نتوانسته موفق شود.

فاطمی ادامه داد: بخاری‌های قطره‌ای‌ شایع‌ترین علت سوختگی در مدارس و خانه‌ها هستند كه متأسفانه در حال حاضر باز هم تولید می‌شوند. همچنین در ساختمان‌ها اصول ایمنی برای آتش‌سوزی از نظر پله‌های اضطراری و سیستم اطفاء حریق رعایت نمی‌شود و از طرفی سیستم‌های برق بسیاری از مناطق فرسوده است و با یك جرقه كوچك آتش می‌گیرد.

وی با بیان اینكه دسترسی آتش‌نشانی به برخی مناطق مانند بازار بسیار محدود است ادامه داد: بودجه مراكز سوختگی ناكافی است و بیمه‌ها بسیاری از هزینه‌های درمان سوختگی را پوشش نمی‌دهند.

فاطمی ادامه داد: از زمانی كه فرد دچار سوختگی می‌شود باید تا ‌آخر عمر تحت درمان باشد و از نظر حمایت‌های پس از سوختگی مثل روان‌درمانی، جراحی‌های پلاستیك متأسفانه پوشش بیمه‌ای در كار نیست لذا هزینه‌های درمان سوختگی بسیار بالاست و معمولاً این افراد درمان سوختگی را ناقص می‌گیرند لذا كار شخصی و شغلی خود را از دست می‌دهند.

رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه مسئولان باید به سوختگی بیشتر توجه كنند، گفت: چرا نباید در درس‌های آموزش و پرورش مبحثی در مورد سوختگی وجود داشته باشد یا چرا نباید كلینیك‌های تخصصی وجود داشته باشد كه همه واحدهای مورد نیاز سوختگی در آن باشد.

وی گفت: بیمار سوختگی در كشور ما به میزان زیادی رها شده است و كمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد.

فاطمی خاطر نشان كرد: مقررات ایمنی سوختگی در كشور وجود دارد اما به صورت اجباری در ساختمان‌ها رعایت نمی‌شود. شهرداری‌ها و سازمان‌های مهندسی استانداردهای ایمنی را از نظر سوختگی مانند سیستم اطفاء حریق، سیستم اعلام آتش‌سوزی و پله‌های اضطراری پیگیری نمی‌كنند.

در ادامه این مراسم حمید كریمی، دبیر علمی سمینار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: هنوز جنبه‌های درمان‌ با سلول‌های بنیادی شناخته شده نیست و زمینه‌های بكری در آن وجود دارد.

وی گفت: این مركز آمادگی دارد تا از تحقیقات در این زمینه حمایت كند اما باید در نظر داشت كه كاربرد سلول‌های بنیادی در جنبه‌های مختلف سوختگی روی انسان و حیوان آزمایشگاهی انجام شده است و حتی برای پیشگیری از گوشت اضافه و اصلاح تغییرات رنگدانه در پوست از این سلول‌ها استفاده شده كه نتیجه آن بد نبوده است.

كریمی خاطر نشان كرد: سوختگی‌های زیر 10 درصد را كاندیدای درمان با سلول بنیادی می‌كنیم كه نیاز به 2 سال زمان دارد.

سمینار نقش سلول‌های بنیادی در درمان سوختگی 5 و 6 خرداد در مركز همایش‌های رازی با ارائه 35 سخنرانی كار خود را آغاز می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha