یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 28173
سلامت نیوز : سالک شایع ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در مناطق شهری و روستایی به شمار می رود .
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی این دانشگاه با بیان اینکه این بیماری در مناطق شهری از سگ و در مناطق روستایی از موش صحرایی و به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل می شود اظهار داشت: مکان های مرطوب و تاریک ، محل تجمع زباله و نخاله های ساختمانی ،انباشت مصالح ساختمانی ،  خانه های مخروبه و نیمه ساخت از جمله مکان های آسیب پذیر نسبت به این بیماری است.
دکتر محمد رضا جویا با اشاره به اینکه سالك یك بیماری پوستی است كه به وسیله گزش پشه خاكی آلوده به انگل لیشمانیا ، منتقل می شود و سالانه حدود دومیلیون مورد بیماری درسراسر دنیا وازجمله ایران را به این بیماری مبتلا می کند افزود: با اجرای طرح های پیشگیرانه از جمله پوشاندن زخم در صورت ابتلا ، پوشیدن لباسهای آستین بلند در مکان های باز و در زمان خواب ، نصب توری در پنجره ها و پاکسازی مکان های مستعد شیوع بیماری می توان از انتشار این بیماری جلوگیری کرد .
وی زمان ابتلاء به سالک را بیشتر در فصل گرما و از ابتدای شب تا زمان صبح به دلیل بی حرکت شدن انسان اعلام کرد و گفت : بیماری در آغاز به صورت یك برجستگی كوچك(پاپول) است كه به تدریج بزرگ شده و به صورت زخم در می‌آید. زخم‌ها خود به ‌خود طی مدت شش ماه تا یک سال بهبود می‌یابد و پس از درمان كامل محل ضایعه به صورت یك جوشگاه باقی می‌ماند و به غیر از یك فرورفتگی ساده، عارضه‌ دیگری برای فرد ندارد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماران در صورت مشاهده نشانه های سالک باید به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند افزود:در صورت ابتلا ء به بیماری سالک تمامی مراحل تشخیص ، درمان و دارو به صورت رایگان در مراکز بهداشتی درمانی صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha