سلامت نیوز : رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران عنوان كرد: بدترین نوع ترومای اندام فوقانی، شكستگی و دررفتگی آرنج است. عموما برای هر مفصلی كه شكستگی همراه با دررفتگی داشته باشد، احتمال تغییر شكل آن وجود دارد.

دكتر غلامعلی عكاشه در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به این كه بروز همزمان شكستگی و دررفتگی در آرنج ممكن است در خون‌رسانی به اندام مزبور ایجاد مشكل كند، اظهار كرد: معمولا در چنین وضعیتی قطعات شكستگی به قدری نامطلوب و مفصل به اندازه شكستگی وخیم است كه احتمال تغییر شكل دست هم در آن داده می‌شود و این خطر وجود دارد كه دست حادثه دیده و یا خود انسان را دچار ناتوانی كند.

این جراح ارتوپدی در مورد آسیب مشترك شكستگی و دررفتگی در اندام تحتانی نیز گفت: شكستگی و دررفتگی در اندام تحتانی ممكن است در موارد شدید جان فرد صدمه دیده را نیز به مخاطره بیندازد.

وی اضافه كرد: از جمله مشكلاتی كه در اثر حوادثی مانند تصادفات به وجود می‌آید و با شكستگی استخوان، پارگی تاندوم‌ها و پارگی عروق در اندام تحتانی مشخص می‌شود در «زانو» اتفاق می‌افتد كه از جمله دشوارترین مباحث در ارتوپدی است. مشكلات مربوط به عضو زانو، اورژانس‌ ارتوپدی است و تشخیص صحیح و بموقع پزشك را می‌طلبد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در مورد حساسیت آسیب‌های زانو توضیح داد: زانو مفصلی است كه تنها به وسیله بافت‌های اطراف نگهداری می‌شود و وقتی این مفصل دچار حادثه دیدگی می‌شود با پارگی تاندوم‌ها و ... زانو دیگر در جای خود قرار نگرفته و از حالت طبیعی‌اش خارج می‌شود.

دكتر عكاشه دررفتگی زانو را خطرناك توصیف و بیان كرد: وقتی زانو گرفتار چنین وضعیتی می‌شود، هرگونه فشار به شریان یا رگ خون دهنده پا ممكن است رگ یاد شده را پاره كرده و یا موجب انسداد آن شود. در نتیجه خون به پا نمی‌رسد و ممكن است پا بعد از چندین ساعت كه معمولا بیشتر از شش ساعت هم طول نمی‌كشد به مرحله مرگ بافتی یا نكروز برسد.

وی وخامت و ضریب خطر بالای صدمه‌های احتمالی به مفاصلی همچون زانو و آرنج را دلیل اهمیت جایگاه اورژانس ارتوپدی و انجام اقدامات سریع در این زمینه‌ها دانست و توصیه كرد: اولین اقدام عملی در رویارویی با این موقعیت‌ها این است كه به هیچ وجه به عضو آسیب دیده دست نزده و به اورژانس اطلاع داده شود.

وی تاكید كرد: اگر فرد حادثه دیده در مكانی بود كه به پزشك دسترسی نداشت لازم است عضوی كه دچار شكستگی شده است با وسیله‌ای بی‌حركت نگه داشته شود و سپس به اولین مركز درمانی منتقل شود.

دكتر عكاشه در پایان خاطرنشان كرد: خوشبختانه امروز حتی در دورترین نقاط ایران هم پزشك حضور دارد و می‌تواند پس از انجام مراحل اولیه و تشخیص درمانی، بیمار را به مراكز جراحی ارتوپدی و یا عروق ارجاع دهد. می‌توان گفت حتی در بدترین شرایط ممكن برای عضو دچار حادثه دیده 90 درصد آسیب دیدگان از ناحیه مفاصل آرنج و زانو به طور كامل درمان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha