بهترین راهكار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن كلیوی، مراقبت‌های فعال است یعنی افراد بالای 30 سال كه یكی از عوامل خطر مانند دیابت و فشارخون را دارند باید سالی یك‌بار و همچنین افرادی كه عوامل خطر ندارند باید سالی 3 بار از بابت ارزیابی عملكرد كلیه آزمایش شوند.

سلامت نیوز :دكتر محمد عقیقی رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بهترین راهكار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن كلیوی، مراقبت‌های فعال است یعنی افراد بالای 30 سال كه یكی از عوامل خطر مانند دیابت و فشارخون را دارند باید سالی یك‌بار و همچنین افرادی كه عوامل خطر ندارند باید سالی 3 بار از بابت ارزیابی عملكرد كلیه آزمایش شوند.
وی افزود: افرادی كه به سن بالای 50 سال می‌رسند حتی اگر هیچ كدام از این عوارض را هم نداشته باشند باید به صرف سن بالا، یك بار در سال آزمایش دهند.
دكتر عقیقی درباره علائم بالینی این بیماری گفت: كم خونی و رنگ پریدگی از علائم بیماری‌های مزمن كلیوی است و كسانی كه دچار فشارخون بوده و در اندام‌های تحتانی خود دچار تورم هستند نسبت به ابتلا به این بیماری نیز مستعد هستند.
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص، بیماری دیابت را از بیماری‌های مرتبط با نارسایی مزمن كلیوی دانست و گفت: دیابت یك بیماری پیچیده با عوارض وسیعی در سطح بدن است كه شایعترین عوارض آن بر روی كلیه، چشم و قلب می‌باشد.
وی تصریح كرد: بیماران دیابتی باید به صورت مكرر به پزشك مراجعه كرده و از نظر چشمی، كلیوی، قلبی عروقی و معاینه اندام‌ها، تحت كنترل قرار بگیرند.
دكتر عقیقی خاطرنشان كرد: كلیه افرادی كه دچار دیابت نوع یك می‌باشند و از انسولین استفاده می‌كنند بعد از 5 سال باید به فكر كلیه‌هایشان باشند و همچنین افرادی كه دچار دیابت نوع دو هستند بعد از 10 سال ممكن است دچار نارسایی كلیوی شوند كه می‌توانند با انجام آزمایشات مكرر از بروز این بیماری جلوگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha