سلامت نیوز : پزشكان در یك مقاله جدید هشدار دادند كه استفاده مشترك از ابزار و لوازم موسیقی خطر انتشار عفونت‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در این مقاله تاكید شده است كه بیشتر سازهای بادی در این زمینه موثر و عامل انتقال میكروبها هستند.

استوارت لوی، استاد بیولوژی مولكولی و میكروبیولوژی در دانشكده پزشكی دانشگاه توفتز در این باره خاطرنشان كرد: میكروبها حتی پس از گذشت چند روز روی سازهای بادی مثل فلوت و ساكسی فون باقی می‌مانند.

وی افزود: ما دربررسی‌هایمان متوجه شدیم میكروبهای بیماری زا روی سازهایی كه معمولا به طور مشترك استفاده می‌شوند یك تا دو روز باقی می‌مانند و بین كاربران این ابزار منتقل می‌شوند.

به گزارش روزنامه یو‌اس‌ای ‌تودی، پروفسور لوی تاكید كرد: این روزها هزاران كودك در مدارس ابتدایی و حتی نوجوانان در دبیرستانها به طور مشترك از ساز‌های موسیقی استفاده می‌كنند در حالی كه هیچ روش استاندارد و قابل اطمینانی برای تمیز كردن و میكروب زدایی از این ابزار وجود ندارد و به همین خاطر سلامت كودكان به خطر می‌افتد.

بر اساس نتابج این بررسی‌ها كه در مجله بین‌المللی «سلامت محیط زیست» به چاپ رسیده است، سازهای بادی كه مشتركا استفاده می‌شوند در واقع منتقل كننده باكتری‌ها هستند و افرادی كه از این ابزار استفاده می‌كنند خیلی بیشتر دچار گلودردهای مكرر و التهاب مجاری تنفسی می‌شوند.

در این بررسی‌ها، پروفسور لوی به همراه دستیار خود دكتر بونی مارشال در آزمایشگاه لوی نمونه‌های آزمایشگاهی را از ابزار موسیقی مختلف شامل فلوت و ساكسی جمع آوری كرده و پس از بررسی‌های دقیق دریافتند كه روی این وسایل باكتری‌های مختلف نیز مثل مخمرها و گرده‌ها زندگی می‌كنند.

به گزارش ایسنا، آنها همچنین دریافتند كه این باكتری‌ها از چند ساعت تا حتی چند روز روی این وسایل زنده و فعال می‌مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha