سلامت نیوز : رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تولید 95 درصدی دارو در داخل کشور گفت: از لحاظ کمی بیش از 95 درصد داروها در داخل کشور تولید می شوند، که این شاخص خوبی برای تولید دارو محسوب می شود اما با توجه به سند چشم انداز، صاحب فناوری شدن در زمینه دارو و صادرات بیشتر، هدف اصلی حوزه پزشکی در قسمت داروسازی است.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اهداف سند چشم انداز در حوزه پزشکی گفت: یکی از اهداف مهم در سند چشم انداز در حوزه پزشکی به ویژه در صنعت و دانش داروسازی، مثبت بودن تراز واردات و صادرات است به طوری که به ازای هر میزان واردات دارو، سهم صادرات بیشتر از آن میزان باشد.

وی میزان صادرات ایران در حوزه داروسازی را ضعف این دانش دانست و افزود: از لحاظ کمی بیش از 95درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شوند با این وجود سهم ریالی تولیدات دارو در داخل کشور 65درصد است و 35 درصد مابقی از خارج از کشور تامین می شود که شاخص نسبتا خوبی است. اما متاسفانه ضعف کشور در زمینه داروسازی، پایین بودن میزان صادرات از واردات است چرا که به ازای هر 800 میلیون دلار واردات، تنها  80 میلیون دلار دارو صادر می‌شود.

وی ادامه داد: رسیدن به خودکفایی و تولید 100 درصد دارو در داخل کشور، هدف مناسبی برای پیشرفت محسوب نمی‌شود به طوری که صاحب فناوری و دانش داروسازی شدن و به دنبال آن دستیابی به صادرات بیشتر دارو، هدف اصلی است. اما با وجود 95 درصد تولید داخلی،تنها 5درصد برخی از داروهایی که تولید آنها به صرفه نیست و یا از داروهای جدید هستند، در داخل تولید نمی شود.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پایان با اشاره به رابطه صنعت و دانشگاه خاطر نشان کرد: رابطه صنعت و دانشگاه باید پیش از پیش تحکیم می شود. با این وجود ما به دنبال ایجاد صنعت هستیم به طوری که دانشگاه علاوه بر در اختیار داشتن مراکز رشد فناوری های دارو و تجهیزات پزشکی، مجوز پارک علم و فناوری را کسب کرده است. با این حال اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاسیس شرکت های دانش بنیان، می توانند پایه گذارصنایع جدید در حوزه ی داروسازی، تجهیزات پزشکی و صنایع وابسته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha