در بین مواد غذایی مختلف و مكمل‌های گوناگون، گروهی از خوردنی‌ها هستند كه می‌تواند تمركز شما را بالا ببرند، توجه‌تان را افزایش دهند و ضمن تقویت سایر عملكردهای مغزی به تقویت قدرت حافظه نیز كمك كنند.

سلامت نیوز : در بین مواد غذایی مختلف و مكمل‌های گوناگون، گروهی از خوردنی‌ها هستند كه می‌تواند تمركز شما را بالا ببرند، توجه‌تان را افزایش دهند و ضمن تقویت سایر عملكردهای مغزی به تقویت قدرت حافظه نیز كمك كنند.

به گزارش ایسنا، به نظر شما كدام خوردنی‌ها می‌توانند واقعا این تاثیرات سودمند داروی توان مغزی را داشته باشند.

بدون تردید هرچه سن ما افزایش پیدا می‌كند بدنمان نیز ناگزیر پیر و كهنه می‌شود اما خبر خوب این است كه اگر رژیم غذایی خود را صحیح و براساس غذاهایی انتخاب كنید كه هوش را تقویت می‌كنند، می‌توانید حتی در سنین بالاتر نیز از سلامت مغزی مطلوبی بهره‌مند باشید.

در مقاله‌ای كه به تازگی در سایت اینترنتی مدگورو به چاپ رسیده متخصصان تغذیه فهرستی از این مواد غذایی مفید برای مغز و حافظه را منتشر كرده‌اند كه آگاهی از آنها برای هر فردی در هر گروه سنی می‌تواند مفید و موثر باشد.

- ‌كافئین میزان هوشیاری شما را بالا می‌برد: به خاطر داشته باشید كه هیچ اسلحه سحرآمیزی وجود ندارد كه ضریب هوشی شما را ناگهان بالا ببرد و شما را باهوش‌تر كند اما بدون شك مواد خاصی مثل كافئین در بین خوردنی‌ها یافت می‌شوند كه می‌توانند تولید انرژی كرده و تمركز و توجه شما را افزایش بدهند.


كافئین در قهوه، شكلات، نوشابه‌های انرژی زا و برخی از داروها یافت می‌شود. كافئین هرچند در كوتاه مدت اما به هر حال بیداری و هوشیاری را در شما افزایش می‌دهد اما مانند خوردنی‌های دیگر در مصرف این ماده نیز نباید افراط و زیاده‌روی كرد.

-‌ گلوكز سطح هوشیاری را افزایش می‌دهد: همانطور كه می‌دانید قند سوخت مغز است اما در اینجا منظور قند حبه‌ای یا شیرینی نیست بلكه اشاره به گلوكز است كه بدن از متابولیسم مواد قندی و كربوهیدراتهایی كه آنها را می‌خورید بدست می‌آورد. اما با این حال به یاد داشته باشید كه زیاده‌روی در مصرف این مواد در طول روز نه تنها مفید نبوده بلكه می‌تواند به حافظه آسیب وارد كند. بعلاوه اگر تلاش كنید كه مواد قندی و كربوهیدراتهای سالم را به عنوان منبع گلوكز مصرف كنید از عوارض جانبی مصرف شیرینی زیاد مثل چاقی نیز در امان خواهید بود.

-‌ یكی دیگر از اقداماتی كه موجب افزایش تمركز می‌شود خوردن صبحانه است. اگر هر روز در موقع مناسب صبحانه بخورید، سوخت مغز شما تامین می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد كه خوردن صبحانه در تقویت تمركز و حافظه كوتاه مدت نقش قابل توجهی دارد.

-‌ ماهی نیز واقعا غذای مغز است. ماهی یك منبع پروتئینی مفید است كه بدلیل غنی بودن از اسیدهای چرب امگا 3 و ضروری برای رشد و عملكرد مغز مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. این چربی‌های سالم قدرت مغز را بالا می‌برند و از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می‌كنند. مصرف ماهی در كاهش خطر بروز اختلالات و مشكلات روانی و نیز در تقویت حافظه بسیار موثر است.

-‌ برای تقویت تمركز و حافظه، شكلات و مغز خشكبار را نیز به رژیم غذایی خود بیفزایید. مغزها و دانه‌ها منابع غنی از آنتی اكسیدان ویتامین E هستند كه از ضعف و ناتوانی ذهنی مربوط به بالارفتن سن تا حد زیادی جلوگیری می‌كند. همچنین شكلات تلخ نیز خواص آنتی اكسیدانی فوق العاده‌ای دارد و حاوی محرك‌های طبیعی مثل كافئین است كه می‌تواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.

-‌ افزودن آووكاد و غلات سبوس دار به رژیم غذایی خود را نیز فراموش نكنید. هر عضوی در بدن به جریان خون وابسته است و قلب و مغز به عنوان دو عضو اصلی بدن از این جنبه بیشتر حائز اهمیت هستند.

مصرف رژیم غذایی حاوی غلات سبوس دار و میوه‌ها از جمله آووكادو خطر ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی و كلسترول بد را كاهش می‌دهد كه نتیجه آن بهبود جریان خون و در نهایت بهبود عملكرد سلولهای مغزی است. آووكاد و هرچند چربی دارد اما چربی آن مفید بود و به جریان سالم خون كمك می‌كند.

- توت نیز یك سوپر ماده مغذی برای مغز محسوب می‌شود چون از این عضو در برابر فشار اكسیدیته محافظت كرده و در نتیجه مشكلات مغزی ناشی از افزایش سن مثل آلزایمر و زوال عقل را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. این میوه ظرفیت‌های یادگیری و مهارت‌های حركتی را در موشهای سالخورده افزایش می‌دهد.

دراین مقاله همچنین تاكید شده است كه در این میان نقش مكمل‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز نباید نادیده گرفت. این منابع سرشار از ویتامین‌های ب، ث، ای، بتاكاروتن و منیزیم هستند كه همگی مكمل‌های قوی برای تقویت مغز هستند. اما با این حال متخصصان تاكید دارند كه برای احتیاط بیشتر مصرف این مكمل‌ها و ویتامین‌ها باید حتما با مشورت و تحت نظارت پزشكی متخصص صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha