دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 28208
سلامت نیوز : زنان در تامین بهداشت و سلامت جامعه نقش موثری دارند چرا كه آنان هم مسوول سلامت خود هستند و هم بیشترین نگهداری و مراقبت ها را برای سلامت خانواده و جامعه انجام می دهند.
 
به گفته كارشناسان، جامعه ای از نظر بهداشتی و سلامتی در حد استانداردهای مطلوب قرار دارد كه زنان آن جامعه به خوبی به اطلاعات بهداشتی و سلامتی واقف بوده و نسبت به انجام اقدام های مراقبتی و پیشگیری، حساس باشند.
بیستم جمادی الثانی، میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) كه به نام روز بزرگداشت مقام زن نامگذاری شده است، فرصتی گرانبها برای تامل بیشتر درباره جایگاه زنان در جامعه به ویژه نقش آنان در سلامت جامعه است.
نیمی از جمعیت كشور را زنان تشكیل می دهند و هم آنان هستند كه نقش بی بدیلی در حفظ سلامت خانواده ایفا می كنند، آنان در تمام امور مرتبط با سلامت خانواده از تغذیه سالم تا بهداشت محیط، مشاركتی فعال و پویا دارند.
به گفته كارشناسان، برای حفظ سلامت جامعه باید به آموزش و همچنین سلامت زنان بهای صد چندان داد چرا كه به باور بسیاری از صاحبنظران، وضعیت سلامت زنان، تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آنان دارد.
سلامت زنان تحت تاثیر عوامل مختلف روانی، اجتماعی، عاطفی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی است و چنانچه هر كدام از مولفه های مربوط به این حوزه ها مانند كار سخت، زایمان های مكرر و دیگر مسایل فرهنگی و اجتماعی موثر بر سلامت آنان نادیده انگاشته شود، سلامتی خانواده نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره جایگاه زن در سلامت خانواده و جامعه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: زنان در سلامت خانواده نقش محوری دارند چرا كه آنان عهده دار سلامت خود، همسر و فرزندانشان هستند.
علیرضا مصداقی نیا می افزاید: اگر فرزندان با تلاش مادر با سلامت جسمی، روانی و معنوی پرورش یابند، جامعه ای سالم و مفید خواهیم داشت.
وی خاطرنشان می كند، نخستین توصیه كارشناسان بهداشتی برای نیل به جامعه سالم، داشتن یك شیوه زندگی سالم است و زنان و مادران در جامعه، می توانند این شیوه زندگی سالم را در خانواده حاكم كنند.
معاون وزیر بهداشت می گوید: بطور مثال زنان با فراهم آوردن غذای سالم، ایجاد انگیزه برای ورزش یا مراقبت از خانواده برای پرهیز از استعمال دخانیات، نقش موثری در سلامت خانواده ایفا می كنند.
مصداقی نیا یادآور می شود، زنان و مادران مهمترین مخاطبان آموزشی وزارت بهداشت برای انتقال آموزه های بهداشتی به شمار می روند.
وی تاكید می كند، اگر زنان و مادران این آموزه ها را به خانواده های خود انتقال دهند، بار سنگین دست اندركاران نظام سلامت را برای ایجاد جامعه سالم، سبك تر می كنند.
مشاركت زنان به عنوان ستون های مهم مراقبت های اولیه جامعه از اصول اجتناب ناپذیر برای داشتن كشوری سالم است.
كشوری كه طبق نقشه جامع علمی سلامت كشور در افق سال 1404، باید سالم ترین كشور منطقه باشد و این مهم جز با مشاركت فعال زنان در نظام سلامت، به دست نخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha