سلامت نیوز :رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت با رد برخی اخبار و شایعات مبنی بر مشاهده مواردی از بیماری «وبا» در كشور، گفت: در سال جاری هنوز موردی از این بیماری در كشور به تایید وزارت بهداشت نرسیده است.

دكتر حسین معصومی اصل در گفت‌وگو با ایسنا، تاكید كرد: موارد بیماری وبا باید توسط وزارت بهداشت تایید شود و در صورت لزوم هشدارها و اطلاع‌ رسانی‌های لازم در مورد این بیماری انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت نظام مراقبت بیماری وبا در كشور از 45 سال گذشته، ادامه داد: به این ترتیب از سال 1344 موارد بیماری وبا هر ساله ثبت می‌شود و یكی از قوی‌ترین و حساس‌ترین نظام‌های مراقبت بیماری‌ها، برای وبا در سراسر كشور فعال است.

معصومی اصل به اقدامات انجام شده برای مراقبت، تشخیص و درمان بیماری وبا در كشور طی سال گذشته، گفت: در سال گذشته كمترین میزان موارد بیماری وبا طی 45 سال اخیر را در كشور شاهد بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به سیل پاكستان و خطرات انتقال بیماری‌ها از مرزهای این كشور، اقدامات و مراقبت‌های لازم انجام شد و هیچ موردی از وبا در پاكستان به كشور منتقل نشد.

معصومی اصل افزود: بر اساس اقدامات كنترلی انجام شده در سال گذشته تنها 15 مورد از بیماری وبا در كشور گزارش شد كه دو مورد از آنها افغان و پاكستانی بودند و البته مربوط به منطقه سیل زده پاكستان نبود. 13 مورد دیگر نیز ایرانی‌هایی بودند كه بیشتر در مناطق و روستاهای هم ‌مرز پاكستان بودند. این موارد نیز به صورت پراكنده و تك ‌گیر بوده و هیچ ارتباطی با یكدیگر نداشتند.

به گفته وی، یكی از موارد وبا در سال گذشته به دلیل اقدام دیرهنگام بیمار برای درمان، به فوت انجامید و به این ترتیب بیمار در راه رسیدن به مركز درمانی فوت می‌كند اما موارد دیگر به موقع تشخیص و درمان شده‌اند.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت در پایان به برگزاری كارگاه كشوری بیماری‌های آب و غذا و از جمله در اردیبهشت ماه اشاره كرد و گفت: در این كارگاه كشوری كه در جزیره كیش برگزار شد، تمام كارشناسان كنترل بیماری‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور شركت كرده و آموز‌ش‌های لازم در مورد كنترل وبا را دریافت كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha