سلامت نیوز :كارشناسان می‌گویند مردانی كه قصد پدر شدن دارند و می‌خواهند صاحب فرزند شوند باید زمان بیشتری را در تماس با نور خورشید باشند چون نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد كه افزایش ویتامین D در بدن به تقویت كیفیت و كارآیی اسپرم‌ها (سلول‌های جنسی مردانه) كمك می‌كند و در نتیجه توان تولیدمثلی مردان را بهبود می‌بخشد.

به گزارش ایسنا، این كارشناسان با مطالعه روی 340 مرد شركت كننده در این آزمایشات دریافتند ویتامین D كه در اثر تماس با نور خورشید در بدن تولید می‌شود كیفیت اسپرم‌ها را بالا می‌برد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، كارشناسان دانشگاه كپنهاگ در این آزمایشات متجه شدند كه ویتامین D در واقع قدرت بارورسازی سلولهای جنسی مردانه را افزایش می‌دهد. این كارشناسان كیفیت عملكرد اسپرم‌های 300 مرد را كه به طور اتفاقی گزینش شده بودند با تمام جزئیات مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و سپس اسپرم‌های 40 مرد دیگر را در آزمایشگاه به دقت بررسی كردند.

به گزارش ایسنا، همزمان مقدار ویتامین D موجود در خون این افراد نیز اندازه‌گیری شد. بررسی‌ها نشان داد كه تقریبا در نیمی از این مردان مقدار ویتامین D موجود در خون آنها كافی نیست كه علت آن كم بودن تماس آنها با نور خورشید بود.

قرار گرفتن درمعرض نور خورشید یكی از فاكتورهای اصلی و اولیه برای تولید ویتامین D در بدن است كه به تنظیم میزان كلسیم و فسفر برای تولید استخوانهای سالم كمك می‌كند. این یافته در واقع تاییدی بر مطالعات قبل است كه نشان دادند ویتامین D با تولید اسپرم‌ها ارتباط مستقیم دارد.

جزئیات بیشتر این مطالعه در مجله «تولید مثل انسان» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha