رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت: اكثر پزشكان فعال در ستاد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌های دولتی بر خلاف قانون در بخش خصوصی هم كار می‌كنند به همین علت نمی‌توانند تحول ایجاد كنند، البته اصلاح این روند مستلزم واقعی شدن تعرفه‌هاست كه وزارت بهداشت باید در این زمینه اقدام كند.

سلامت نیوز :رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت: اكثر پزشكان فعال در ستاد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌های دولتی بر خلاف قانون در بخش خصوصی هم كار می‌كنند به همین علت نمی‌توانند تحول ایجاد كنند، البته اصلاح این روند مستلزم واقعی شدن تعرفه‌هاست كه وزارت بهداشت باید در این زمینه اقدام كند.

حسینعلی شهریاری در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: روز گذشته وزیر بهداشت با حضور در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی یك جلسه دوساعته مشروح برنامه‌های وزارت بهداشت برای اجرای قانون برنامه توسعه پنجم را توضیح داد البته ابتدا قرار بود گزارشی از موضوع رها شدن بیماران و اقدامات وزارت بهداشت ارائه كند اما چون مسئله قانون برنامه مهمتر بود، ارائه این گزارش در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه داد: برنامه‌های متنوعی مطرح شد و بجث‌های زیادی هم در مورد آن در كمیسیون بهداشت طرح شد اما نظر كمیسیون بهداشت این بود كه چند برنامه شاخص باید در اولویت كاری وزارت بهداشت قرار گیرد كه مهمترین آنها نقش موثر وزارت بهداشت در تعیین تعرفه‌های پزشكی بعد از ادغام وزارت بهداشت و كاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت بود.

وی گفت: با انحلال یا ادغام وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موضوع تعیین و اعلام تعرفه‌های پزشكی بلاتكلیف مانده است و این مسئله موجب به هم ریختگی در مراكز درمانی در بخش خصوصی و متضرر شدن بیمارستانهای دولتی شده است، در این جلسه قرار شد كه وزارت بهداشت با همكاری معاونت نظارت راهبردی دولت هر چه زودتر تكلیف بیمه‌های درمانی را مشخص كنند و هر چه زودتر با پیگیری جدی و نقش آفرینی موثر وزارت بهداشت تكلیف تعرفه‌های پزشكی سال 90 مشخص شود.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: مسئله دیگر این بود كه با توجه به افزایش 3 هزار میلیارد تومانی اعتبارات بخش سلامت از وزارت بهداشت انتظار داریم سهم مردم از هزینه‌های سلامت در سال اول اجرای برنامه یعنی امسال حداقل 10 درصد كم شود اكنون بین 60 تا 70 درصد هزینه‌های درمانی را مردم از جیب خود می‌پردازند در حالی كه این میزان تا پایان برنامه باید به كمتر از 30 درصد برسد امری كه در برنامه چهارم هم الزام وزارت بهداشت بود و عملی نشد.

وی در پاسخ به این پرسش فارس كه آیا باید همه این 3 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بیمه و پرداخت هزینه‌های درمانی مردم اختصاص یابد تا این هدف محقق شود، گفت: نه از نظر ما با اختصاص هزار تا 1500 میلیارد تومان از این اعتبار هم می‌شود به كاهش 10 درصدی هزینه‌های سلامت از جیب مردم دست یافت در صورتی كه مدیریت مناسبی در این زمینه وجود داشته باشد.

شهریاری ادامه داد: مسئله بعدی بحث تمام وقت شدن پزشكان بخش دولتی است كه انتطار است ابتدا از ستاد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌های دولتی شروع شود. متأسفانه اكنون تعداد زیادی از پزشكان شاغل در این مراكز همزمان در بخش خصوصی هم كار می‌كنند و به نظر ما كسانی كه خودشان در بخش خصوصی هستند نمی‌توانند در بیمارستانها و مراكز دولتی تحول ایجاد كند و وزارت بهداشت باید طبق قانون این مسئله را هر چه زودتر حل كند.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: مسئله دیگری كه مطرح شد، تجمیع بیمه‌های درمانی و تشكیل سازمان بیمه پایه سلامت ایرانیان است كه باید مطابق برنامه توسعه پنجم عملی شود و اكنون با انحلال وزارت رفاه این موضوع به تعویق افتاده است،‌ انتظار ما این است كه وزیر بهداشت با همكاری معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری هر چه زودتر لایحه تعیین تكلیف بیمه‌های درمانی را به مجلس بیاورند تا با تصویب به موقع مجلس مسئله تعرفه‌ها و بیمه‌های درمانی و جایگاه آنها مشخص شود تا از بروز مشكلات بیشتر در حوزه سلامت پیشگیری شود و امیدواریم كه این كار با سرعت بالا انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha