دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 28221
فرماندار شهرستان خلخال گفت: در شهرستان خلخال سالانه بیش از 28 هزار تن انواع گیاهان دارویی و محصولات مربوط به این حوزه تولید می‌شود.

به گزارش فارس ، ذبیح‌الله عبداللهی صبح امروز در جلسه برنامه‌ریزی این شهرستان كه با حضور مدیران اجرایی برگزار شد، اظهار داشت: باید از این ظرفیت ممتاز برای تولید و فرآوری محصولات مختلف استفاده كرد.
وی گفت: در كنار این تولیدات شهرستان خلخال ظرفیت تولید 52 هزار تن محصولات زراعی را نیز دارد.
این مسئول خاطرنشان كرد: از نظر توسعه بخش كشاورزی با احداث سدهای معیشتی در روستاها و بخش‌ها تلاش می‌شود كشاورزی رونق مضاعف پیدا كرده و كشت و زرع گسترده در آنها انجام شود.
فرماندار شهرستان خلخال مهم‌ترین سدهای معیشتی این شهرستان را شیران‌چشمه، شال و چشم روستای درو اعلام كرد و افزود: با تكمیل این سد‌ها میزان بهره‌وری بخش كشاورزی بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌كند.
عبداللهی به استعداد معدنی این شهرستان به عنوان یك قابلیت عظیم اشاره كرد و ابراز داشت: استعدادهای شهرستان خلخال در زمینه معدن سبب شده این شهرستان به قطب معدنی استان اردبیل تبدیل شود.
این مسئول گفت: از 20 زون مورد مطالعه در كشور در زمینه معدنی دو مورد از این زون‌ها به ترتیب زون كارون زنجان و زون تالش كه بیشترین معادن را دارند در این شهرستان واقع شده و بهره‌برداری از آنها نیز در حال مطالعه و پیگیری است.
وی خاطرنشان كرد: سه نوع استعداد مهم در شهرستان خلخال در زمینه معدن شناسایی شده كه به ترتیب كانی‌های فلزی مثل سرب، طلا و روی، كانی‌های غیر فلزی نظیر خاك‌های صنعتی و زغال سنگ و مصالح ساختمانی از جمله گچ سنگ لاشه و پودر‌های معدنی است.
عبداللهی ضرورت سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن را ضروری اعلام كرد و متذكر شد: ما می‌توانیم با ایجاد صنعت دانه‌بندی و فرآوری محصولات ساختمانی و احداث و راه‌اندازی تراش سنگ‌های معدنی، تراورتن و مرمریت و سایر سنگ‌های تزئینی بستر اشتغال مناسب و زدودن چهره بیكاری را از سیمای شهرستان خلخال شاهد و ناظر باشیم.
فرماندار شهرستان خلخال تنوع گونه‌های زیست محیطی جنگلی را در خلخال یادآور شد و گفت: گونه ارس یكی از كمیاب‌ترین گونه‌های درختچه‌ای در دنیاست كه در اكثر نقاط خلخال و به ویژه دامنه‌های آق‌داغ به وفور یافت می‌شود.
این مسئول با بیان اینكه 80 درصد جنگل‌های استان اردبیل در شهرستان خلخال واقع شده، عنوان كرد: 42 هزار هكتار این مناطق دارای پوشش‌های مختلف درختی و جنگلی از جمله ارس است.
وی با یادآوری اینكه در این شهرستان 19 رودخانه فصلی و 19 رودخانه دایمی جاری است، ابراز داشت: به لحاظ نبود امكانات سدی و استفاده از آنها این آب‌ها وارد حوزه قزل‌اوزن شده و از استان اردبیل خارج می‌شود.
فرماندار خلخال در ادامه به تنوع گردشگری این منطقه اشاره كرد و اضافه كرد: شهرستان خلخال دارای 12 منطقه گردشگری بكر است كه 50 درصد این مناطق در روستاها واقع شده است.
عبداللهی استعدادهای گردشگری این شهرستان در حوزه گردشگری نظیر ازناو را یادآور شد و گفت: دومین قله بلند استان اردبیل بعد از سبلان در این شهرستان واقع شده كه در پایین‌دست آن چشمه‌سار‌های زیبا و جنگل‌هایی چون اندبیل و میرعادل بلاغی سبب شده تا این شهرستان به قطب عظیم گردشگری تبدیل شود.
وی در پایان اذعان داشت: توجه جدی به سه حوزه كشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری در این شهرستان سبب می‌شود تا خلخال با عنایت مسئولان استانی و كشوری به یك قطب عظیم در اردبیل و كشور تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha