سلامت نیوز :عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: شنا در آب‌های آلوده و استخرهای غیربهداشتی، خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهد.

دكتر حسن آب‌شیرینی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: رطوبت، شرایط را برای ایجاد عفونت فراهم می‌كند و عفونت‌های میكروبی و قارچی در فضای مرطوب سریع‌تر گسترش می‌یابند.

وی افزود: در فصل تابستان و در مناطق گرمسیر و مرطوب، دو نوع عفونت قارچی و میكروبی شایع می‌شود و برخی افراد در ناحیه گوش به این عفونت‌ها مبتلا می‌شوند كه به این عارضه، عفونت گوش شناگران هم گفته می‌شود، زیرا در صورت شنا كردن در آب‌های آلوده، امكان عفونت مجاری شنوایی افزایش می‌یابد.

آب‌شیرینی تصریح كرد: احساس درد، تورم و كاهش شنوایی از مهمترین عوارض ابتلا به عفونت میكروبی گوش است. هنگام ابتلا به این نوع عفونت، محیط اسیدی درون گوش، قلیایی شده و به همین دلیل شرایط برای عفونت فراهم می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان كرد: استفاده از گوش‌گیر هنگام شنا می‌تواند از ورود آب به درون گوش پیشگیری كند و در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت هم كاهش می‌یابد؛ البته باید به این نكته توجه شود كه برای پیش‌گیری از ورود آب به درون مجرای گوش، لازم است گوش‌گیر متناسب با اندازه گوش تهیه شود و می‌توان آن را سفارش داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز تاكید كرد: شنا كردن در آب‌های آلوده و رودخانه‌هایی كه فاضلاب و مواد آلاینده به آنها وارد می‌شود هم خطرناك است و می‌تواند موجب عفونت گوش شود.

وی ادامه داد: همچنین افرادی كه سابقه پاره شدن پرده گوش دارند و یا اینكه به دلیل عفونت گوش، عمل جراحی انجام داده‌اند، نباید به استخر بروند، زیرا امكان ورود آب به گوش میانی و بروز عفونت وجود دارد.

آب‌شیرینی گفت: مراجعه سریع به پزشك هنگام عفونت گوش بسیار اهمیت دارد و در صورتی كه بدون تاخیر به پزشك مراجعه شود، نتیجه درمان هم بهتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha