سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 28233
سلامت نیوز :معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات از تحقق بخش‌هایی از این قانون تا سه ماه آینده خبر داد.

به گزارش  ایسنا، دكتر علیرضا مصداقی نیا در نشست خبری «هفته ملی بدون دخانیات» با تاكید بر آن كه سلامت مردم در اولویت اقدامات دولت جمهوری اسلامی قرار دارد، گفت: بی‌تردید هیچ مقوله‌ای از نظر دولت اهمیتی بالاتر از سلامت مردم ندارد و بر این اساس طی سی سال گذشته اقدامات زیادی در جهت سلامتی مردم صورت گرفته و توفیقات مهمی را به دنبال داشته است.

وی با اشاره بر عوامل خطر سلامت جامعه افزود: عوامل رفتاری نوعی از عوامل اجتماعی هستند كه بر سلامت مردم تاثیر دارند. استعمال دخانیات یكی از این عوامل رفتاری است كه تاثیرات مخرب زیادی بر سلامت جامعه دارد.

به گفته وی حدود یك میلیارد و 300 میلیون نفر از جمعیت دنیا دخانیات مصرف می‌كنند. نكته تاسف‌ برانگیز آن است كه حدود 84 درصد این آمار مربوط به كشورهای درحال توسعه است. طی سالهای اخیر جوامع پیشرفته ساز و كارهایی را پیش گرفتند كه به تدریج مصرف دخانیات كاهش یابد اما در مقابل كشورهای در حال توسعه به عنوان بازار مصرف كمپانی‌های دخانیاتی به حساب می‌آیند و این كمپانی‌ها از طرق مختلف آمار مصرف دخانیات در كشورهای در حال توسعه را افزایش داده‌اند.

مصداقی‌نیا ادامه داد: برآوردها بر آن است كه سالانه شش میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. قسمت زیادی از این شش میلیون نفر مربوط به كشورهای درحال توسعه است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به میزان مصرف دخانیات در كشور افزود: پیش‌بینی می‌شود سالانه به دلیل مصرف سیگار و دخانیات60 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. گفته می‌شود از هر دو نفر كه به استعمال سیگار مبادرت می‌ورزند یك نفر طی بیست سال از دنیا می‌رود. 3/12 درصد از جمعیت 15 تا 64 ساله كشور سیگار می‌كشند، در مجموع 23 درصد از مردان و 8/1 درصد از زنان كشور سیگاری هستند.

وی افزود: هر چند آمارها حاكی از آن است كه هنوز جامعه مردان سیگاری بیشتر از زنان است اما متاسفانه میزان مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش است.

به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت سالانه در كشور یك هزار و 700 میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار می‌شود. همچنین برآورد می‌شود دو تا سه برابر این رقم باید صرف درمان افراد سیگاری شود. بر این اساس علاوه بر مباحث سلامت، سیگار در مسائل اقتصادی نیز آفت است.

وی با بیان اینكه گاهی جوانان تصور می‌كنند سیگار زیانبار است و به سراغ دیگر انواع دخانیات می‌روند، ادامه داد: به عنوان مثال هر وعده‌ مصرف قلیان معادل استعمال صد نخ سیگار است. بر این اساس لازم است مصرف سیگار و انواع مواد دخانی در كشور كاهش یابد. به این منظور لازم است كاهش عرضه و به دنبال آن كاهش تقاضا داشته باشیم. به این منظور اقداماتی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت هر ساله 31 می مطابق با 10 خرداد را به عنوان روز جهانی دخانیات مطرح می‌كند. در ایران نیز شعار اجرای كامل قوانین كنترل دخانیات راهی به سوی سلامت همگانی انتخاب شده است.

مصداقی‌نیا با اشاره به تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات درسال 85 افزود: امیدواریم امسال با كمك رسانه‌ها و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با امر دخانیات بتوانیم كاهش عرضه و تقاضا در این زمینه را داشته باشیم. به این منظور لازم است خانواده‌ها در جریان امور قرار گرفته و از فرزندان خود مراقبت كنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: در زمینه كاهش مصرف دخانیات عوامل و سازمان‌های زیادی مانند وزارت كشور، شهرداری‌ها، شركت دخانیات، وزارت بهداشت و ... دخیل‌اند. در مجموع تعداد قابل توجهی از سازمان‌های دولتی باید در این زمینه اقدام كنند. سال گذشته ارتباطات مناسبی میان سازمان‌های مربوطه برقرار و توافقاتی حاصل شد. امیدواریم در سال 90 بسیاری از مواد قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات اجرایی شود.

وی با تاكید بر لزوم همكاری سازمان‌های مختلف برای كاهش مصرف دخانیات در كشور و اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از اقدام به استعمال دخانیات از سوی جوانان ادامه داد: شاخص آمار تمایل به سیگاری شدن در جوانان ایرانی روبه كاهش است. این امر نشان می‌دهد كه دست‌اندركاران این موضوع تا حدودی در كارهایشان توفیق داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت حدود 300 هزار نیروی انسانی در مجموعه وزارت بهداشت گفت: با فعالیت‌های انجام شده شاخص‌های سلامت در كشور به شدت ارتقاء یافته است به عنوان مثال شاخص امید به زندگی كه قبل از انقلاب 55 سال بود اكنون به طور متوسط به 73 سال افزایش یافته است كه تا پایان برنامه پنجم باید به 76 سال برسد. همچنین آمار مرگ و میر مادران باردار سال گذشته حدود 30 در 100هزار تولد زنده بود كه امسال این رقم به 4/22 در صدهزار تولد زنده رسیده است كه همچنان تلاش می‌شود مناطق مختلف كشور از نظر عدالت در سلامت به یكدیگر نزدیك شوند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به ساخت یك هزار و 250 خانه جدید بهداشت گفت: تا پایان خرداد ماه امسال جشن تكمیل خانه‌های بهداشت برگزار می‌شود. همچنین امسال جمعیتی بالغ بر ده تا چهارده میلیون نفر از جمعیت شهری تحت پوشش پزشك خانواده و نظام ارجاع قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha