سلامت نیوز : نتایج یک بررسی نشان داد: مصرف بلند مدت استروژن در زنانی که هیسترکتومی داشته‌اند ممکن است خطر بروز سرطان پستان را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی آمریکا در خصوص استفاده از درمان هورمونی استروژن به تنهایی در زمانی که هیسترکتومی داشته‌اند به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه هشدار داد.

این نتایج حاکیست درمان استروژن به تنهایی که هم اکنون روی زنان یائسه‌ای که یک هیسترکتومی را داشته‌اند انجام می‌شود ممکن است خطر سرطان سینه را در صورتی که برای کمتر از 5 سال استفاده شود افزایش دهد.

از طرف دیگر پروفسور نیس گین و دکتر گراهام گولدیتز از دانشگاه پزشکی واشنگتن در مقاله خود بیان داشتند در حالی که استفاده کوتاه مدت از درمان استروژن به تنهایی به نظر میرسد که امن باشد اما نتایج بلندمدت این استفاده کوتاه مدت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر این اساس در حالی که بعضی از پزشکان اعتقاد دارند که اثرات جانبی خطرناک درمان استروژن بعد از هیسترکتومی با قطع درمان از بین می‌روند بسیاری پزشکان در خصوص استفاده از درمان هورمونی به تنهایی به دلیل بروز اثرات جانبی بلندمدت و افزایش احتمالی ابتلا به سرطان سینه هشدار دادند.

طبق این گزارش یک گروه تحقیقاتی دیگر از مرکز پیشتاز سلامت زنان آمریکا مطالعه‌ای را روی چندین زن در این رابطه به انجام رساندند و اعلام کردند درمان هورمونی به تنهایی موجب کاهش بسیاری از مشکلات در زنان از جمله کاهش خطر شکست استخوان سکته و بیماری‌های موضعی می‌شود.

در این خصوص محققان معتقدند این مطالعه به دلیل سن بالای بیماران تحت مطالعه نمی‌تواند دلایل قابل قبولی را ارائه دهد. به هر حال نظرات درباره استفاده از درمان هورمونی بعد از هیسترکتومی متفاوت است اما به طور کلی پزشکان خواستار آن شدند تا بیماران در استفاده از آن احتیاط کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha